Archívum - 2012. május
Lopakodók háborúja
Serflek Szabolcs
Az F-117 Nighthawk aktív évei alatt kulcsfontosságú szerepet töltött be egy sor fegyveres konfliktusban. A hatalmas titoktartás mellett kifejlesztett "lopakodó" volt az első Öböl-háború sztárja, a világ ekkor csodálkozott rá először, mire képes egy modern légierő. Cikkünkben az F-117-eseknek a Sivatagi Vihar hadműveletben betöltött szerepéről szólunk kicsit részletesebben.
Teljes erőbedobással
Zsig Zoltán
Az első bevetések során nem igazán értek el eredményt, ugyanakkor komolyabb veszteség nélkül úszták meg a próbálkozásokat. Ezen felbátorodva indultak újabb bevetésekre, melyek során számos hajót elsüllyesztettek és még többet megrongáltak. Akár a háború kimenetelét is képesek lettek volna eldönteni, ennek érdekében mindent elkövettek.
Ragyogó összefogás
Kővári László
Ázsia, egyben a föld második legnagyobb lélekszámú országa rohamléptekkel fejlődik, a gazdasági lehetőségeivel összhangban egyre nagyobb összegeket képes költeni hadseregére. A különböző fegyverrendszerek beszerzése főként importból történik, de emellett egyre nagyobb arányban támaszkodnak a hazai iparra is. Ennek egyik eredménye a Hindustan Aeronautics Ltd. és tucatnyi más indiai kutatással/fejlesztéssel foglalkozó intézmény közös munkájaként létrejött Tejas (szanszkrit nyelven "ragyogás") többfeladatú könnyű vadászbombázó.
Forgószárnyas Tigris
Zsig Zoltán
Az Eurocopter cég EC 665-ös típusa immáron négy országban áll hadrendben, ez elvileg sikeresnek lenne nevezhető. A sorozatgyártás azonban csak késve futott fel, az utóbbi pár évben vehették át a gépek többségét. Igazán egységes változatokról sem lehet beszélni, minden ország eltérő fegyverzettel és felszereltséggel rendelte meg a helikoptereket.
Elefántséta
Kővári László
Az észak-koreai diktátordinasztia legújabb tagja, Kim Dzsongun elődeihez "méltó" bel- és külpolitikát folytat. A hamarosan már bevethető atomfegyvert is birtokló koldusszegény, de erős hadsereggel rendelkező ország évtizedek óta olyan bizonytalansági tényező a térségben, amelyet komolyan kell venni.
Ott sem fenékig tejföl
Deák Krisztián
Az amerikai légierő - legalábbis, ha a politikai vezetés akarata érvényre jut - évtizedek óta nem látott átalakuláson fog keresztülmenni. S igen, ez leginkább leépítéseket jelent.
Harcias szomszédok
Kárpáti Endre
Noha hivatalosan békében él, a görög légierő gyakorlatilag hadat visel. Ennek a furcsa háborúnak, amelyben éppen csak a piros gombot nem szokták megnyomni, a legfontosabb hellén harcosa az F-16-os, amelynek négy altípusából hét- századnyit használnak.
Griffmadár-itató
Kővári László
2012. február végén a cseh légierő Gripen-pilótáinak kiképzése újabb fontos szakaszához érkezett, ugyanis megkezdték a légi üzemanyag-felvétel gyakorlását. A manapság már nélkülözhetetlen képességre természetesen odahaza békeidőben nincs szükség, de a közös NATO-műveletek ma már nem képzelhetők el nélküle. Tovább »
Démoni vadászgép
Horváth Zoltán
A US Navy első két, hordozóról bevethető sugárhajtású vadászát elkészítő McDonnell cég szakemberei rémálmukban sem gondolták, hogy F3H jelzésű, Demon - Démon - nevű elfogójukat a repüléstörténészek többsége a világ legrosszabb gépei közé sorolja majd. A típus azért is emlékezetes, mert a 60 db-os első változat példányainak zöme nemhogy hajón nem szolgált egyetlen percet sem, de még csak levegőbe sem emelkedett. A későbbi verziók legalább repültek, de abban sem volt sok köszönet. A sorozatban gyártott 519 db-ból ugyanis 133 semmisült meg, amellyel a haditengerészet első, nyilazott szárnyú vadásza kiérdemelte az özvegycsináló csúfnevet.
Mentorok és doktorok
Magó Károly
Korábban beszámolt már magazinunk a szállító zászlóalj afganisztáni felkészüléséről. Az AAT (Air Advisory Team - Légi Tanácsadó Csoport) első turnusát a szolnoki mentorok sikeresen befejezték, jelenleg a második váltás dolgozik Shindand repülőterén. Ez a cikk eltér a szokásostól, mert Kovács Krisztián őrnagy beszámolóin alapul. Szerencsére nekem is jöttek ezek az e-mailek, heti jelentés címmel.
In Memoriam Zsombok Tímár György
Szerettei és tisztelői 2012. március 21-én kísérték utolsó földi útjára Zsombok Tímár György egykori vadászpilótát, aki sors- és kortársaihoz hasonlóan megtapogathatta a "saját tégláját" a börtönök falán, hogy aztán íróként állítson emléket bajtársainak. Könyvei, a Rácsapások napja és az Alszanak a hadnagyok még sokáig az 50-es évek magyar katonai repülésének igaz és keresett krónikái lesznek. 1998-ban, a Magyar Légierő 60. születésnapján ő írta az ünnepi gálaműsor összekötő szövegeit. A megtalált nemzedékről szóló írásával búcsúzunk egykori szerzőnktől...
A hadtörténelem aranyásói
Magó Károly
1943 januárja megmutatta, hogy nem csak mi zsákmányolunk ellenséges repülőgéproncsokat...
Ellenséges légtérben
Horváth Zoltán
A légi szállítók II. világháborús tevékenysége felett általában elsiklanak a hadtörténészek. Ez fokozottan igaz az Olasz Királyi Légierőére, melynek pilótái már azzal rendkívüli teljesítményt nyújtottak, hogy 1940 júniusától kísérletet tettek a kelet-afrikai gyarmatokon elvágott helyőrségek ellátására. 1942 tavaszán aztán még ennél is merészebb vállalkozásba kezdtek. Rómából Tokióba akartak eljutni titkos rakományukkal, keresztülvágva annak a Szovjetuniónak a légterén, amelynek földjén már 10 hónapja olasz csapatok is harcoltak.
Fantomok az égbolton
Kositzky Attila
Amióta repül az ember, nagyon sok kísérteties dolog történt a légjárókkal, legendák alakultak ki, szájhagyomány útján terjednek históriák. Saját tapasztalatom szerint egy dolog igaz: repülés során minden megtörténhet, még az is, ami nem történhet meg! Tovább »
A frontbombázó
Varsányi Mihály
A Szovjetunió (akárcsak Németország) nem hozott létre a II. világháború alatt olyan, a hadászati mélységben elhelyezkedő célok támadására alkalmas légiflottát, mint az USA és Nagy-Britannia. Az ellenséges hátországot érintő, nagy ritkán végrehajtott bombázások elsősorban propagandacélokat szolgáltak, katonai jelentőségük elhanyagolható. A szovjetek főleg a harcászati, legfeljebb a hadműveleti mélységben lévő célpontokat támadták a frontokon harcoló szárazföldi csapatok támogatása érdekében. Az ilyen feladatok végrehajtására leggyakrabban kétmotoros gépeket használtak, melyek közül a legismertebb és a legnagyobb számban gyártott típus a Pe-2-es volt. Ennek sajátos története jól jellemzi a korabeli Szovjetunióban uralkodó viszonyokat.
Volt egyszer egy PG... XVII.
Kővári László
A Mi-8-asok ipari javítást követő berepülése a hajózószemélyzet esetében is csapatmunka volt, Ecseghy László mellett a legtöbb feladatot Papp István végezte változó személyzettel, mindig az aktualitásoknak megfelelően.
A legsötétebb nap
Diószegi Dusán
A Linebacker II hadművelet harmadik bevetési napja az előző nap gépveszteség nélküli éjszakájának tükrében optimizmussal töltötte el a felszálló repülő erődök személyzetét. A SAC bevetéstervezői a hadművelet tervezése során ezen a napon sem változtattak az előző két nap taktikáján. Hanoi fölé, Észak-Vietnam szívébe ezen az éjszakán is egy hatalmas, összesen 99 B-52-esből álló formáció érkezett. A Stratofortress-flottát és támogató erőit ugyanúgy, mint az előző két bevetési napon, a US Navy és USMC A-6 Intruder és A-7 Corsair gépei egészítették ki, amelyek a kikötőváros, Haiphong körüli célokat támadták. Az első három nap alatt ezek a gépek Phantomokkal kiegészülve összesen 160 bevetést teljesítettek két gép elvesztésével.
Hazai felszállópályán XXVIII.
Varga "Tömör" Imre
De térjünk vissza a felderítőfőnökhöz, aki beosztásának megfelelően hangyaszorgalommal gyűjtögette az információkat a napilapokból, hetilapokból és képes magazinokból, a környező országok honvédelmi politikáját, katonai doktrínáját, a fegyveres erők átszervezését, fegyverzetét érintő kérdésekről. Természetesen a felületes szemlélőnek, aki nem érezte át az ilyen jellegű információgyűjtés fontosságát, úgy tűnt, hogy a felderítőfőnök egész nap újságot olvas. Aztán, amikor már minden szükséges adat birtokában voltam, néha megszakítottam az elemzőmunkát, és elindultam, hogy megismerkedjek azzal a repülőtérrel, ahol évtizedekig repültem.