Archívum - 2013. január
Osztályozóvizsga
Kővári László
Halad az orosz Szuhoj T-50-es, más néven PAK-FA ötödik generációs harci gép fejlesztése. Ahogy az máshol is tapasztalható, az oroszok sem képesek megkerülni az új technológiák létrehozása során váratlanul felmerülő nehézségeket, amelyek egyenes következménye a költségek emelkedése és a határidők csúszása.
Tündöklés és bukás
Zsig Zoltán
Immáron 10 éve annak, hogy megdöntötték Szaddám Huszein rendszerét. Ez egyben véget vetett egy hosszú agóniának is, amely az ország légierejét jellemezte. Gyakorlatilag teljesen megsemmisült a haderőnem, pedig valaha dicsőbb napokat is megért. A csúcspontján a világranglista hatodik helyén állt, méghozzá figyelemre méltó képességekkel.
Uganda fehér hercege
Ugandában a függetlenség napján tartott légi bemutatót október 9-én Czingáli "Cingi" Tibor nyugállományú őrnagy, aki az első ugandai repülőnapon is ámulatba ejtette a közönséget. A kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis egykori vadászpilótája korábban két évet már eltöltött az afrikai országban, akkor az ugandai légierő "feltámasztása" volt a feladata. Tovább »
A V-1 vadászok unokái
Kővári László
Az utóbbi két évtized háborús konfliktusaiban nem került sor hagyományos értelemben vett légiharcokra, mivel a szemben állók közötti hatalmas mennyiségi és minőségi különbség eleve kilátástalanná tette eredmények elérését a gyengébb fél számára. Ezzel szemben jó néhány esetben történt meg, hogy a vadászgépek pilóta nélküli felderítőket semmisítettek meg, vagy próbáltak lelőni, mint például legutóbb 2012 novemberében.
Pró és kontra
Kővári László
Több mint egy éve már a hazai politikusok számára is téma a magyar légierő helikopterflottájának korszerűsítése, fejlesztése. Az első konkrét terv a hivatalos bejelentés elmaradása ellenére is valószínűleg kútba esett, így nem lesz ék felségjellel repülő használt amerikai UH-1N helikopter.
Tanulójárat
Zsig Zoltán
Immáron 40 éve annak, hogy Lengyelországban elhatározták egy többfeladatú sugárhajtású repülőgépcsalád létrehozását. A program nagyon ambiciózus volt, sok célt akartak megvalósítani, de végül kudarcot vallottak. Ez nem volt törvényszerű, mivel az Iryda tervezői az előzetesen felmért szükségletekből indultak ki.
Szükségből erény
Deák Krisztián
Az Ausztrál Királyi Légierő a világ második legnagyobb Super Hornet- (s egyben Growler-) üzemeltetőjévé válik. A gyártó, a Boeing ezért köszönetet mondhat a Lockheed Martinnak.
Szélesvásznú élmény
Kees Otten és Wim Das
A svájci Axalp falu közelében lévő Ebenfluh lőtéren évente ismétlődő nyilvános bemutatót legalább egyszer mindenkinek látnia kell. Az ember az események közepén érzi magát, a hegyek háttere előtt száguldó és tüzelő gépek paradicsomi viszonyokat jelentenek a repülőfotósok számára. Tovább »
Szuperszonikus műrepülőgép
Horváth Zoltán
Az amerikai hadiflottához ezzel a típussal köszöntött be a szuperszonikus korszak, minthogy Tiger - Tigris - volt az első, tartósan hangsebesség feletti teljesítményre képes gépe. Ám a kisméretű nappali vadász hiába ért el magassági világrekordot, az 1950-es évek második felének technikai versengésében alulmaradt. Első vonalbeli, vagyis repülőgép-hordozókon történő alkalmazása ezért csupán négyesztendős lehetett, az átképző központokban viszont mint haladó fokú gyakorlógép még további hatot szolgált.
Képesség és lehetőség
Sáry Zoltán
A Mi-24 Hind harci helikopter a keleti blokk és a harmadik világ egyik jellegzetes haditechnikája volt évtizedeken keresztül, jelenleg pedig a háborút vívó afgán légierő helikoptere, amin magyar helikoptervezetők mentorálják afgán pilóta- és repülőműszaki kollégáikat. A típus Európán kívül továbbra is nagy népszerűségnek örvend, mégis a környező országokban egyre kevesebb repül belőlük. Ez a helytelen tendencia sajnos hazánkban is nyomon követhető, pedig a műveleti terület igénye a Mi-24-es!
A Vörös Bolygó titkai
Schuminszky Nándor
Az életnek három alapvető feltétele van: oxigén, megfelelő hőmérséklet és folyékony halmazállapotú víz. Néhány közismert elmélet szerint a szénalapú létformán kívül más bázison is elképzelhető az élet, de szűkebb csillaghazánkban, a Naprendszerben "másmilyen" élőlény bizonyosan nem fordulhat elő. A hozzánk hasonló társak léte azonban már korán megmozgatta az emberiség képzelőerejét. A fantáziát a tudomány fejlődése, a csillagászati megfigyelések pontosabbá válása fokozottan táplálta, és egyre jobban általánossá vált, hogy nem vagyunk egyedül.
Megvalósult álmok
Kárpáti Endre
A hidegháború során számos elképesztő elképzelés pattant ki a mérnökök fejéből. Ezek döntő többsége nem jutott túl a rajzasztalon, és a megvalósított tervek között is volt jó pár sokat ígérő, de végül balul sikerült konstrukció is. Ezek közé tartozott az Avrocar, a kanadai repülő csészealj is.
Hős vagy hazardőr?
Horváth Zoltán
Az idén ünnepli létrehozásának 95. évfordulóját a brit Királyi Légierő. Az ünnepi események csúcspontja mindig a Royal Air Force géptípusait felvonultató kötelékek áthúzása London felett. De 1968-ban, éppen a mérföldkőnek tartott 50. jubileum idején a szigetország politikusai megtagadták e hagyomány folytatását. A mélységesen megbántott pilóták nevében Alan Pollock vett elégtételt. Vadászbombázójával 30 m-en söpört végig a Temze felett úgy, hogy útközben még a főváros egyik jelképe, a Tower Bridge felső, gyalogos átjárója és járműforgalmat bonyolító, felnyitható része között is átrepült.
Végjáték
Magó Károly
Ekkor már hazai földön és hazai égen folyt a harc. Az utolsó háborús hónapok harcainak köszönhetően sok roncs került magyar földbe vagy vízbe.
A kíváncsi Dragon Lady
Kiss Roland
A következő történet érdekessége, hogy amennyiben csupán a cselekményt olvassuk - helyszínek, de főként időpontok nélkül -, azt hihetnénk, hogy a hidegháború egyik epizódjáról van szó, pedig a történet időpontjában 2011-et írtunk.
Vörös csillagos légierő
Vándor Károly
A Déli Hadseregcsoport 1956. november 24-én jött létre Mátyásföld törzzsel, a korábban Székesfehérváron állomásozó különleges hadtest alá tartozó és az 1956-os események során még behívott alakulatokkal. A DHDSCs alárendeltségében lévő repülőegységek a hadrendi szám nélküli DHDSCs Légierő kötelékébe tartoztak. 1967-ben a magasabb egységet átnevezték 36. Légi Hadsereggé, 1980-ban pedig ismét DHDSCs Légierő lett a megnevezése.