Archívum - 2013. június
Griffmadárkrónika
Sáry Zoltán
A Magyar Honvédség JAS-39 vadászgépei önmagukban semmit sem érnének jól képzett hajózóállomány nélkül. Az előző típusokhoz képest jelentősen megváltozott a pilóták mindennapi munkája. Tovább »
Önkiszolgálók
Kárpáti Endre
Miközben hazánkban felszámolták a katonai repülőgépek ipari szintű javítási hátterét, addig a szomszédos Horvátországban nemcsak hogy talpon maradt, de még a polgári megrendelők felé is nyit a ZTC, a helyi "PéGé".
Az utolsó szolgálat
Kővári László
A floridai Tyndall légibázison az USAF nemcsak normál kiképzési repüléseket végez, hanem többnyire itt történnek a rakéta-éleslövészetek is, pontosabban a Mexikói-öből felett lövik le az erre szolgáló célgépeket. A Combat Archer, vagyis Íjász Harcos elnevezésű kiképzés folyamatos, régebben évente az USAF 40 alakulatától érkeztek ide pilóták, hogy megtapasztalják az éles légiharcrakéta-indítást.
A partizánok repülőgépe
Sáry Zoltán
A hatvanas évek elején a jugoszláv katonai vezetés a koreai háború tapasztalatai alapján egy együléses könnyű támadó repülőgép kifejlesztését tűzte ki célul. A J-20 Kraguj (Karvaly) terveit a Zarkovóban lévő VTI repülési tudományos intézet készítette el, viszont a gyártást már a mostari SOKO repülőgépgyárban kezdték meg.
Őrjárat az égen
Kővári László
A MiG-29-esek 1993 végétől történő rendszerbe állításával úgy tűnhetett, hogy légierőnk technikai háttere jó időre biztosított. Mivel akkoriban az egyértelmű nyugati elkötelezettség ellenére nem tartoztunk semmilyen gazdasági és katonai csoportosuláshoz, a "körkörös védelem" elve érvényesült. A függetlenségnek ára van, azt megfelelő haderővel lehet megtartani. A NATO-hoz történő csatlakozásunk kinyilvánított cél volt, de ez akkor még a jövő ködébe vesző lehetőségként szerepelt az opciók között.
A sah döntése volt
Sáry Zoltán
Az 1979-ben rendszeresített F-14-es jelentős szerepet játszott az iráni légierőben. Az iraki támadás után a típus nélkülözhetetlenné vált, mivel ellensúlyozni tudta az ellenség mennyiségi fölényét. Ugyanakkor a villámháború nem érte el a célját, az összecsapások során egyik fél sem tudta kivívni a győzelmet.
R, azaz Razvedcsik
Zsig Zoltán
Hasonlóan más országokhoz, az orosz haderőnek is nagy szüksége van légi felderítési információkra. A jelenleg szolgálatban lévő típusokat a szovjet időkből örökölték. Habár egyes képességeik még ma is figyelemre méltóak, de mégiscsak eljárt felettük az idő. Tovább »
Fegyverbarátság
Kővári László
Évszázados történelmi hagyományai vannak, hogy a franciák és az oroszok jó kapcsolatokat ápolnak, ami katonai területre is kiterjed. Még a hidegháború éveiben is rendszeres volt harci gépek közös látogatása egymás országaiban, ennek alapját a második világháborús együttműködés, a szovjet légierőben harcoló emigráns francia pilótákra történő emlékezés adta.
Kelly hősei
Kővári László
Ezúttal nem a nagy sikerű mozifilmre gondolunk, hanem a Lockheed zseniális repülőgép-tervezőjére, Clarenc "Kelly" Johnsonra, akinek egyik maradandó konstrukciója lassan 60 éve változatlanul szolgálatban áll. A felderítő U-2-esről van szó, amelyek pilótái manapság is sokszor vásárra viszik a bőrüket az ellenséges légterek közelében végrehajtott felderítő bevetéseik során.
A Fiat G.91-es
Horváth Zoltán
Az olasz repülőgépgyártás háború utáni feltámadását a Fiat cég könnyű vadászbombázója bizonyította. A G.91-es azon kívül, hogy az első hazai tervezésű sugárhajtású harci gép volt, 1955-ben hivatalosan az európai NATO-tagállamok egységes közvetlen támogató típusa is lett. A megrendelések áradata mégis elmaradt, ennek okait az országok belpolitikájában és döntéshozóik anyagi érdekeltségében kell keresni, nem pedig az 1950-es és 60-as évek legnépszerűbb filmszínésznője után Gina becenevet kapott gépekben, hiszen azok minden tekintetben megfeleltek annak, ami a kiírásban szerepelt.
Légcsavaros korszak
Kárpáti Endre
Miután az előző részekben megvizsgáltuk, hogyan jut el a robbanóképes gáz a hengerbe, ezúttal lássuk, mi történik ott vele.
Hihetetlen győzelem
Zsig Zoltán
A sugárhajtású gépek generációs ugrást jelentettek a légcsavarosokhoz képest. A nagyobb sebességük ellenére mégis számos esetben előfordult, hogy a régebbi technikai színvonalat képviselő típusok felülkerekedtek a süvítő gépcsodákon.
Gyökereink
Kositzky Attila
Szolnokon D. Kiss Béla őrnagy volt a századparancsnokunk, helyettese Szabó József (Floki bácsi) őrnagy. A kiképzés alatt szedegettük le a füleseket, hogy mindketten repültek a második világháború során, és ez fantasztikus dolognak tűnt előttünk, de azt is észrevettük, hogy nem célszerű erről hangosan beszélgetni, kérdezősködni pedig végképp nem volt tanácsos! Ebben az időszakban a szolnoki repülőtér tiszti klubja színpadának kétoldalt lévő hatalmas festményén még a Jak-7-es vadászgépek vívták légiharcukat. (Vajon a jelenlegi festést megkaparva még előbukkanna a két kép?)
Meglepetés Hitlernek
Horváth Zoltán
1943. január 30-án Németországban Adolf Hitler hatalomra jutásának 10. évfordulóját ünnepelték, aki a nagyszabású berlini katonai parádé után, 11 órakor készült rádióbeszédre. 8 óra 30-kor, mialatt a díszelgő alakulatok a főváros utcáin gyülekeztek, a Führer pedig reggelije után hívei köszöntő táviratait böngészgette, onnan 800 km-re Angliában, a Norfolk grófságbeli Marham támaszponton a 105. bombázószázad három de Havilland Mosquito típusú kétmotorosa futott neki a felszállópályának. Parancsuk szerint pontosan a náci vezér szónoklatának kezdetén kellett a rádió épületére ledobniuk 227 kg-os csomagjaikat.
Martalócok bevetésen
Serflek Szabolcs
A Martin B-26 Marauder (Martalóc) pályája igen nehezen indult. A kiképzési balesetek miatt kezdetben ráragadt "özvegycsináló" elnevezést azonban lassan levetkőzve az amerikai légierő egyik leghatékonyabb közepes bombázó típusává vált a második világháborúban - akik ténylegesen harcoltak is a fedélzetén, szinte mind odaadóan szerették ezt a gépet. Cikkünkben a nyugat-európai hadszíntéren betöltött szerepét mutatjuk be részletesebben.
Az égbolt első lovagjai
Varga Csaba Béla
Odafent a kék égen először közvetlenül az I. világháború előtt szólaltak meg a fegyverek. Vakmerő, fiatal tisztek próbálták meggyőzni vaskalapos elöljáróikat arról, hogy igenis érdemes egy új haderőnem, a forradalmian újszerű, szinte már fantasztikus álomnak tűnő "légierő" megteremtésén gondolkozni. Nem volt egyszerű dolguk, de sikerrel jártak.
Az ócskavasból lelet lett
Magó Károly
Tóth Ferenc kutatásai szerint a Duna magyarországi szakaszában 12-15 repülőgép zuhant le. Ezek közül néhány roncsot különböző vízügyi munkák során kiemeltek, azonban a többi még mindig valahol a meder alján nyugszik. A folyókban a roncsok felkutatása igen bonyolult feladat, mert a folyómeder nyomvonala folyamatosan változik. Néhány évtized alatt 20-30 méterrel arrébb is kerülhet, mivel a víz rombolja és építi a part két oldalát.