Új szám - 2014. április
Folyamatos jövő idő
Kővári László
Már régen hozzászokhattunk, hogy egy-egy új harci repülőgép fejlesztése, üzembe állítása során a törvényszerűen bekövetkező problémákról szinte csak amerikai típusokkal kapcsolatban hallani. Közismertek az F-35-össel összefüggő határidő-, pénzügyi és műszaki problémák, amelyek egy része egymásból eredeztethető.
Konténerbe zárt titkok
Zsig Zoltán
A Szu-22M3 repülőgép iránt nem véletlen van nosztalgia idehaza, a gépnek már a megjelenésével lenyűgöző a hatása. A képességei viszont még inkább figyelemre méltónak számítottak. A csapásmérő feladatokon kívül ugyanis alkalmas volt a rádióelektronikai harc megvívására passzív és aktív módon egyaránt.
Ellenségből barát
Kővári László
Az emberiség történetét végigkövető háborúk után nem volt ritkaság, hogy a két fél katonái között közelebbi kapcsolat alakult ki. Ha nincs kibékíthetetlen politikai, meggyőződésbeli, társadalmi, történelmi akadály, akkor utólag az egymásra fegyvert emelő katonák képesek arra, hogy békejobbot nyújtsanak.
Menteni, ami menthető…
Sáry Zoltán
1975 tavaszán a kommunista erők elsöprő erejű támadást indítottak Dél-Vietnam ellen, így sürgősen meg kellett kezdeni az országban tartózkodó nyugati állampolgárok evakuálását. Ez a tevékenység az egyre romló katonai helyzet miatt hatalmas kihívást jelentett az akkor hivatalosan már nem hadviselő amerikai fegyveres erők számára.
Bővülő lehetőségek
Zsig Zoltán
Nemrég hazánkban jártak a svéd FMV, vagyis védelmi beszerzési hivatal munkatársai, és tárgyalásokat folytattak Honvédelmi Minisztériumban a további együttműködés lehetőségeiről. Az ARANYSAS riporterének is lehetősége volt, hogy feltegyen néhány kérdést a delegáció tagjainak. Tovább »
Generációváltás
Zsig Zoltán
Hosszas halogatás után, úgy tűnik, beindul egy új hadászati bombázó repülőgép fejlesztése az amerikai légierő számára. A múlt év októberében a Lockheed és a Boeing cég együttműködési megállapodást kötött, hogy közösen pályázzanak a Longe Range Strike Bomber program elnyerésére.
Ölyvek és ötcentesek
Kárpáti Endre
A hidegháború elmúltával, a globális katonapolitikai fókuszpontok eltolódásával az Egyesült Államok Légierejének napjainkra alig maradt néhány bázisa Európában. Ezek közül elhelyezkedése miatt kiemelten fontos az észak-olaszországi Avianóban található repülőtér, amely az USAFE legdélebbi, saját egységgel rendelkező támaszpontja, ez van legközelebb a potenciális válsággócokhoz. Az itt települt 31. vadászrepülő-ezred napjaink legjobban elterjedt harci gépét, a Lockheed-Martin F-16-ost repüli.
Kék zászló Izrael felett
Kees Otten, Koos Heemskerk és Wim Das
A Blue Flag 2013 Izrael történetének legnagyobb szabású nemzetközi légi hadgyakorlata volt. Méreteiben a törökországi Anatolian Eagle hasonlítható hozzá, céljai és a lebonyolítás módja pedig az amerikai Red Flag mintáját követte, természetesen a helyi sajátosságok figyelembevételével. Tovább »
A vihar szellemei
Horváth Zoltán
1956-ban a harmadik világbeli országok közül elsőként Indiában vágtak bele kétszeres hangsebesség elérésére képes, többfeladatú harci gép létrehozásába. Habár az akkor alig egy évtizede függetlenné vált brit gyarmat az élet minden területén problémákkal küzdött, vezetése mégis megvalósíthatónak ítélte azt a célt, amire addig csak nagyhatalmak vállalkoztak. A világ ámulatára gyakorlatilag a semmiből meg is teremtették a Marut - a Vihar Szelleme - nevű típust.
Szigorúan nyilvános
Remes Péter
1974-ben a moszkvai repülő- és űrorvosi munkaértekezleten ismertették velünk először az űrhajós-kiválogatás módszereit, ami után a VSZ titkos ügyviteli csatornáin hamarosan kézhez kaptuk az űrhajós-kiválogatásra vonatkozó írásos anyagokat is.
A bevetés szabályai
Kővári László
Az 1973. októberi háborút követően a nyilvánvaló hibák ellenére maradt a légierő első embere Benjamin Peled, így Spektor négyévnyi századparancsnoki beosztást követően nem a szokásos utat járta be, vagyis nem lett belőle ezred-, majd bázisparancsnok. Mivel múlhatatlan érdemeiről, képességeiről mindenki tudott a légierőn belül, nem lehetett mellőzni, de részlegesen "parkolópályára" került. A parancsnokságon egy ideig a műveleti főnöki munkát végezte, ennek előnyeként több más típusra is megszerezte a jogosítást, így ellenőrző elöljáróként minden bázison megfordult és repült is.
50 éve történt
Kositzky Attila
2013. december 22-én Doba Erzsébet keresett telefonon azzal a kéréssel, hogy az 50 évvel ezelőtt, 1964. február 12-én Pápa mellett lezuhant édesapja katasztrófahelyszínének GPS-koordinátái megállapításában, illetve egy emlékmű felállításában segítsek.
Tokió felett, Duna-híd alatt
Magó Károly
A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Levéltárban kutattam, amikor egy mappában a belügyminiszter által kibocsátott repüléssel kapcsolatos 1927 és 1940 közötti körrendeleteket találtam. Átolvasva sok olyan névre, eseményre akadtam, melyek talán érdekesek lesznek az olvasók számára.
A légiharc atyja
Horváth Zoltán
A Császári Hadsereg tisztjének mindössze 25 év adatott meg, fiatal kora ellenére mégis mint a légiharc atyja és a német vadászrepülés megteremtője írta be magát az aviatika történetébe. Noha pilótaként csupán két rövid esztendőt szolgálhatott, de ezalatt olyan taktikát dolgozott ki, ami közel 100 év elteltével is megállja a helyét. A világ első ászainak egyike lett, de úgy, hogy 40 igazolt légi győzelmét 1915 júliusa és 1916 októbere között érte el, a repülőgépek tömeges hadrendbe állítása előtt.
Harcos kenguruk csatája
Varga Csaba Béla
Japán 1941-ben az Egyenlítő vidékén szétzúzta a régi gyarmati hatalmak seregeit. Úgy tűnt, csapatai hamarosan Ausztráliát is lerohanják. A RAAF azonban elképesztő makacssággal szembeszállt a támadókkal. Az emberevő törzsek földjén, Új-Guinea zöld pokla fölött iszonyatos légi küzdelem tombolt a japán ászok és a mindenre elszánt ausztrálok között.
A hadtörténelem aranyásói
Magó Károly
1945. március 11-én Simontornya térségében súlyos légiharcok folytak. Délelőtt a német 53. vadászrepülő-ezred, majd délután a magyar 101/1. vadászrepülő-század csapott össze a térségben tevékenykedő szovjet repülőgépekkel. A váltakozó sikerű harcokban a szovjet 17. légi hadsereg 288. vadászrepülő-hadosztály 611. vadászrepülő-ezrede állományából Nyikolaj Nyikolajevics Kucenko hadnagy Jak-9M repülőgépe (gyári szám: 3315386) végzetes találatot kapott.