Új szám - 2014. április

Folyamatos jövő idő

Kővári László

aranysas.hu

Már régen hozzászokhattunk, hogy egy-egy új harci repülőgép fejlesztése, üzembe állítása során a törvényszerűen bekövetkező problémákról szinte csak amerikai típusokkal kapcsolatban hallani. Közismertek az F-35-össel összefüggő határidő-, pénzügyi és műszaki problémák, amelyek egy része egymásból eredeztethető.

Konténerbe zárt titkok

Zsig Zoltán

aranysas.hu

A Szu-22M3 repülőgép iránt nem véletlen van nosztalgia idehaza, a gépnek már a megjelenésével lenyűgöző a hatása. A képességei viszont még inkább figyelemre méltónak számítottak. A csapásmérő feladatokon kívül ugyanis alkalmas volt a rádióelektronikai harc megvívására passzív és aktív módon egyaránt.

Ellenségből barát

Kővári László

aranysas.hu

Az emberiség történetét végigkövető háborúk után nem volt ritkaság, hogy a két fél katonái között közelebbi kapcsolat alakult ki. Ha nincs kibékíthetetlen politikai, meggyőződésbeli, társadalmi, történelmi akadály, akkor utólag az egymásra fegyvert emelő katonák képesek arra, hogy békejobbot nyújtsanak.

Menteni, ami menthető…

Sáry Zoltán

aranysas.hu

1975 tavaszán a kommunista erők elsöprő erejű támadást indítottak Dél-Vietnam ellen, így sürgősen meg kellett kezdeni az országban tartózkodó nyugati állampolgárok evakuálását. Ez a tevékenység az egyre romló katonai helyzet miatt hatalmas kihívást jelentett az akkor hivatalosan már nem hadviselő amerikai fegyveres erők számára.

Bővülő lehetőségek

Zsig Zoltán

aranysas.hu

Nemrég hazánkban jártak a svéd FMV, vagyis védelmi beszerzési hivatal munkatársai, és tárgyalásokat folytattak Honvédelmi Minisztériumban a további együttműködés lehetőségeiről. Az ARANYSAS riporterének is lehetősége volt, hogy feltegyen néhány kérdést a delegáció tagjainak. Tovább »

Generációváltás

Zsig Zoltán

aranysas.hu

Hosszas halogatás után, úgy tűnik, beindul egy új hadászati bombázó repülőgép fejlesztése az amerikai légierő számára. A múlt év októberében a Lockheed és a Boeing cég együttműködési megállapodást kötött, hogy közösen pályázzanak a Longe Range Strike Bomber program elnyerésére.

Ölyvek és ötcentesek

Kárpáti Endre

aranysas.hu

A hidegháború elmúltával, a globális katonapolitikai fókuszpontok eltolódásával az Egyesült Államok Légierejének napjainkra alig maradt néhány bázisa Európában. Ezek közül elhelyezkedése miatt kiemelten fontos az észak-olaszországi Avianóban található repülőtér, amely az USAFE legdélebbi, saját egységgel rendelkező támaszpontja, ez van legközelebb a potenciális válsággócokhoz. Az itt települt 31. vadászrepülő-ezred napjaink legjobban elterjedt harci gépét, a Lockheed-Martin F-16-ost repüli.

Kék zászló Izrael felett

Kees Otten, Koos Heemskerk és Wim Das

aranysas.hu

A Blue Flag 2013 Izrael történetének legnagyobb szabású nemzetközi légi hadgyakorlata volt. Méreteiben a törökországi Anatolian Eagle hasonlítható hozzá, céljai és a lebonyolítás módja pedig az amerikai Red Flag mintáját követte, természetesen a helyi sajátosságok figyelembevételével. Tovább »

A vihar szellemei

Horváth Zoltán

aranysas.hu

1956-ban a harmadik világbeli országok közül elsőként Indiában vágtak bele kétszeres hangsebesség elérésére képes, többfeladatú harci gép létrehozásába. Habár az akkor alig egy évtizede függetlenné vált brit gyarmat az élet minden területén problémákkal küzdött, vezetése mégis megvalósíthatónak ítélte azt a célt, amire addig csak nagyhatalmak vállalkoztak. A világ ámulatára gyakorlatilag a semmiből meg is teremtették a Marut - a Vihar Szelleme - nevű típust.

Szigorúan nyilvános

Remes Péter

aranysas.hu

1974-ben a moszkvai repülő- és űrorvosi munkaértekezleten ismertették velünk először az űrhajós-kiválogatás módszereit, ami után a VSZ titkos ügyviteli csatornáin hamarosan kézhez kaptuk az űrhajós-kiválogatásra vonatkozó írásos anyagokat is.

A bevetés szabályai

Kővári László

aranysas.hu

Az 1973. októberi háborút követően a nyilvánvaló hibák ellenére maradt a légierő első embere Benjamin Peled, így Spektor négyévnyi századparancsnoki beosztást követően nem a szokásos utat járta be, vagyis nem lett belőle ezred-, majd bázisparancsnok. Mivel múlhatatlan érdemeiről, képességeiről mindenki tudott a légierőn belül, nem lehetett mellőzni, de részlegesen "parkolópályára" került. A parancsnokságon egy ideig a műveleti főnöki munkát végezte, ennek előnyeként több más típusra is megszerezte a jogosítást, így ellenőrző elöljáróként minden bázison megfordult és repült is.

50 éve történt

Kositzky Attila

aranysas.hu

2013. december 22-én Doba Erzsébet keresett telefonon azzal a kéréssel, hogy az 50 évvel ezelőtt, 1964. február 12-én Pápa mellett lezuhant édesapja katasztrófahelyszínének GPS-koordinátái megállapításában, illetve egy emlékmű felállításában segítsek.

Tokió felett, Duna-híd alatt

Magó Károly

aranysas.hu

A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Levéltárban kutattam, amikor egy mappában a belügyminiszter által kibocsátott repüléssel kapcsolatos 1927 és 1940 közötti körrendeleteket találtam. Átolvasva sok olyan névre, eseményre akadtam, melyek talán érdekesek lesznek az olvasók számára.

A légiharc atyja

Horváth Zoltán

aranysas.hu

A Császári Hadsereg tisztjének mindössze 25 év adatott meg, fiatal kora ellenére mégis mint a légiharc atyja és a német vadászrepülés megteremtője írta be magát az aviatika történetébe. Noha pilótaként csupán két rövid esztendőt szolgálhatott, de ezalatt olyan taktikát dolgozott ki, ami közel 100 év elteltével is megállja a helyét. A világ első ászainak egyike lett, de úgy, hogy 40 igazolt légi győzelmét 1915 júliusa és 1916 októbere között érte el, a repülőgépek tömeges hadrendbe állítása előtt.

Harcos kenguruk csatája

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

Japán 1941-ben az Egyenlítő vidékén szétzúzta a régi gyarmati hatalmak seregeit. Úgy tűnt, csapatai hamarosan Ausztráliát is lerohanják. A RAAF azonban elképesztő makacssággal szembeszállt a támadókkal. Az emberevő törzsek földjén, Új-Guinea zöld pokla fölött iszonyatos légi küzdelem tombolt a japán ászok és a mindenre elszánt ausztrálok között.

A hadtörténelem aranyásói

Magó Károly

aranysas.hu

1945. március 11-én Simontornya térségében súlyos légiharcok folytak. Délelőtt a német 53. vadászrepülő-ezred, majd délután a magyar 101/1. vadászrepülő-század csapott össze a térségben tevékenykedő szovjet repülőgépekkel. A váltakozó sikerű harcokban a szovjet 17. légi hadsereg 288. vadászrepülő-hadosztály 611. vadászrepülő-ezrede állományából Nyikolaj Nyikolajevics Kucenko hadnagy Jak-9M repülőgépe (gyári szám: 3315386) végzetes találatot kapott.