Archívum - 2014. november
Air14 Payerne
Kővári László
Svájc, a Dunántúl méretű, nyolcmilliós lakosságú mintaállam minden téren példaként állítható mások elé. A semleges külpolitikához ragaszkodó ország méretéhez képest jelentős haderőt, ezen belül légierőt tart fenn, amelynek képességeit azonban csak ritkán demonstrálják nagyobb szabású nemzetközi légi bemutatón. A legutóbbi ilyen esemény 2014 nyár végén történt, az Air14 eseményeit három kerek évforduló köré szervezték.
Angyalbőrben
Sáry Zoltán
Az AW139-es már többször is szerepelt magazinunkban, de részletes, mindenre kiterjedő bemutatására eddig még nem került sor. A helikopterrel történő megismerkedés azért is indokolt, mivel a hazai tender egyik résztvevője lehet, ellenben itthon még mindig sok tévhit él a típussal kapcsolatban.
Nyugdíjkorhatár
Zsig Zoltán
A nálunk is hadrendben állt Szu-22-eseket a legtöbb helyen már nyugdíjazták, de néhány országban még mindig repülnek. A nagy harcértékű gépeket ezeknél a légierőknél még szükségesnek tartják, nem mondtak le róluk. Egyes helyeken a tervek szerint még a jövő évtized közepén is szolgálatban lesznek.
Erik, a viking
Kővári László
A svéd SAAB jelenlegi csúcstípusa, a JAS-39 Gripen hasonlóan a többi korszerű kortársához, folyamatos továbbfejlesztés alatt áll. A gépeken külső változást ugyan nem lehet észrevenni, de az egyre újabb szoftvercsomagok és fegyverzetintegrációk következtében a képességeik folyamatosan bővülnek. Tovább »
Reaktivált veterán
Zsig Zoltán
A pilóta nélküli repülőeszközök ma már nagy számban elterjedtek, és a róluk szóló hírek miatt egyre inkább bevonulnak a köztudatba. Sokan azt hihetik, hogy a kamerákkal felszerelt eszközök csak mostanában kerültek hadrendbe, pedig már több évtizede használják ezeket katonai célra. Az ukrajnai konfliktusban például felbukkant egy közel 40 éves típus is.
Mindenki tudja a dolgát
Wim Das és Kees Otten
A dán haderő légi mozgékonyságú műveletekből tartott nyilvános bemutatót a karupi repülőtéren. A látványos összhaderőnemi bevetések során veszélyes terroristák elfogását is imitálták.
Vörös Sasok
Kővári László
Mark Postai katasztrófáját követően mélyreható változások következtek be a század életében. Gennin alezredes, az új parancsnok bármilyen apró rendellenesség jelentkezésekor letiltotta az adott repülőgépet a repülésről. Problémák pedig voltak. A MiG-21-esek puha falú üzemanyagtartályai rendszeresen szivárogtak, és ezeket nagyon nehéz volt javítani. A gumírozott vászonból készült tartályokból változattól függően 8-9 darab is lehetett a gép törzsében, amelyek mindegyike más volt, azaz tartalék csak ritkán állt rendelkezésre.
Határeset
Kiss Roland
Az elmúlt években sajnos még szakmai körökben is elfogadott és gyakran hangoztatott nézet volt, hogy Európában többé nem lesznek háborúk vagy nagyobb konfliktusok, sem határváltozások. Ezért is ért sokakat hideg zuhanyként az az eseménysorozat, amely során jelentős területek szakadtak el Ukrajnától vagy időlegesen kikerültek a kijevi kormány ellenőrzése alól. Ezt átbillenés követte, és sokan gondolták úgy, hogy Oroszország esetleg inváziót is indít, mások egy NATO-Oroszország direkt szembenállást vizionáltak, ám ezen lehetőségek senkinek sem lennének az érdekei. Tovább »
Szuperszonikus Szamurájok
Horváth Zoltán
Japán II. világháború utáni első hazai tervezésű, szuperszonikus sebesség elérésére képes harci gépeit az a Mitsubishi gyártotta az 1970-es évek elejétől, amelyet egykor a legendás A6M Zero fejlesztése tett híressé. Mivel hajtóműveik típusa megegyezett, sárkányuk kialakítása pedig nagymértékben hasonlított a brit-francia SEPECAT vállalat csapásmérőjéhez, sokan vagy elfuserált Jaguaroknak, vagy egyszerűen szolgai másolatoknak tekintették a gépeket.
6 másodperc alatt 16 lövés
Remes Péter
A Népszabadság 1969. január 24-i számában űrhajósokra lőttek Moszkvában címmel egy tudósítás jelent meg: "Szerdán, az űrhajósok ünnepélyes fogadtatásakor provokációs cselekmény történt Moszkvában: több lövést adtak le arra a gépkocsira, amelyben Beregovoj, Nyikolajevna-Tyereskova, Nyikolajev és Leonov űrhajósok tartózkodtak. A gépkocsivezető és a kocsioszlopot kísérő motorkerékpárosok egyike megsebesült. Az űrhajósoknak nem esett bajuk. A lövöldöző személyt a bűncselekmény elkövetésének színhelyén elfogták. A vizsgálat folyik." Hosszú évekig nem lehetett tudni, mi történt, az ügy részleteit titkosították és elhallgatták.
A ménfőcsanaki csoda
Császár Ferenc
Már kisgyerekkoromban mindig az eget bámultam, ha repülőgép hangját hallottam. Édesanyám szerint ez azért van, mert amikor születtem, 1968-ban, azon a napon szállták meg Csehszlovákiát a Varsói Szerződés csapatai "testvéri" segítségnyújtás céljából. A szovjet helikopterek dübörgésétől remegtek a győri kórház épületeinek falai. Engem pedig megcsapott a helikopterek rotorszele.
Pápai történelem
Kositzky Attila
Helembainál nem találtak semmit, egy hét megfigyelésre bennfogták, járó betegnek vették fel, és miután működött a kórház úszómedencéje, délutánonként napozott, úszott. Három nap múlva a katapultálás során fellépő nagy túlterhelés hatására kijött az izomláza, ekkor tudta meg, hogy mennyi izma van, mert az mind fájt. A kivizsgálás végeztével elkérte a túlélőkészlet narancsvörös mentőcsónakját, kollégáival a Rábán csónakázott, nem számolva azzal, hogy ezt a csónakot felfújást követően csak úgy lehet leereszteni, ha kilyukasztják. De mi lesz a repüléssel?
Ikertestvérek
Kárpáti Endre
Angliában a legendás, világszerte jól ismert repülőnapok mellett számos kisebb szabású bemutatót is tartanak minden évben. Augusztus végén ezek közül három olyan eseményt is sikerült egy hétvégére szervezni, amely miatt barátaimmal úgy gondoltuk, hogy érdemes ellátogatni a szigetországba.
Az amerikai ászok ásza
Horváth Zoltán
A pilótát, aki 1918-ban szerzett 26 légi győzelmével az I. világháború legsikeresebb USA-beli ászaként került be a repülés történetébe, minden idők egyik legszerencsésebb embereként is számon tartották. Önéletrajza szerint ugyanis nem kevesebb, mint 135 balesetet vészelt át - többségüket autóversenyzőként. Vadászgépét sosem lőtték le, később azonban utasként többször is meglegyintette a halál szele. Hogy mégis túlélte, azt kétszer bizonyosan a feleségének köszönhette.
Ardzsan Szingh, India hőse
Varga Csaba Béla
Indiában a két világháború között született meg az a pilótanemzedék, amely először a japánok, majd a szomszédos államok ellen küzdve védte meg szülőföldjét. Legsikeresebb képviselőjük időskorában áttekintette a pályafutását. Összeszámolta, hogy a világ 178 repülőterén szállt le, és 65 különböző fajta repülőgépet és helikoptert vezetett.
Az elfelejtett repülődandár
Magó Károly
A január 12-én megindult támadás sikerét kihasználva a szovjet csapatok folytatták az előrenyomulásukat. Január 13-án a német ellentámadás nem tudta helyreállítani az eredeti védvonalakat, sőt az ellenséges csapatok további területeket foglaltak el.