Archívum - 2015. február
HMS Queen Elizabeth
Kővári László
A brit Királyi Haditengerészet már nem sokáig kénytelen nélkülözni a leginkább potens hajókategóriát, a repülőgép-hordozót. Ez az "érdekérvényesítés" hatékony eszköze vitán felül, hiszen a világ szárazföldi területeinek 80%-a 500 mérföldön belül van valamelyik tengertől, így a hajókról felszálló harci repülőgépek elérhetik azt. Tovább »
Szuperszonikus lovagkor
Tőrös István
Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnoki irodájának falát egy szemre is nagyon tetszetős lovagi kard díszíti. Kézbe véve még valósabb az élmény, súlya is van, éles is. Pengéjén a pápai pilóták egykori jelmondata: Az ég a bátrakat szereti! A kard adományozója, Sáfár Albert dandártábornok, az ÖHP légierőcsapatok parancsnoka meséli el olvasóinknak a fegyver születésének nem mindennapi történetét. Tovább »
Csak magadra számíthatsz!
Sáry Zoltán
A katonai repülés kiemelten veszélyes üzem, és a hajózóknak számos nem várt különleges helyzettel is meg kell tudni birkózniuk. A legszélsőségesebb lehetőség, amikor a gép elvesztése után a pilótáknak már a puszta életben maradásért kell megküzdeniük.
A legek repülőgépe
Kővári László
1955 májusában, pontosan tíz évvel a második világháború európai befejezését követően a North American Aviation benyújtotta részletes terveit a NACA (National Advisory Committee for Aeronautics, a NASA elődje) mindössze öt hónappal azelőtt kiadott pályázatára. A terv egy hiperszonikus repülőgépet tartalmazott, amely képes a világűr határáig emelkedni. Novemberben elnyerték a megrendelést, ennek eredményeképpen létrejött egy olyan repülőgép, amely mind a mai napig és még a belátható jövőben is tart minden sebességi és magassági rekordot.
Szemfényvesztés
Zsig Zoltán
A katonák kiképzése akkor igazán hatékony, ha a körülmények a lehető legjobban hasonlítanak arra, amivel majd a harcban találkozhatnak. A légvédelem elleni tevékenységnél ez még inkább igaz, hiszen repülőeszközöknek először azzal kell szembenézniük a hadműveletek során.
Vörös Sasok
Kővári László
A különleges repülőalakulat pilótáinak napi szállítására a régi Mitsubishi Mu-2-es már nem felelt meg, ezért 1985 elején lecserélték azt egy Beechcraft C-12 Huronra. Utóbbi a légierő egyik alaptípusa volt, így nem kellett civil cégtől lízingelni. A század gépállománya is bővült, de ezúttal nem további MiG-ekkel, hanem két T-38-assal, amelyek minden egyes repülésen kísérték a szovjet típusokat.
A hidegháború jelképe
Sáry Zoltán
A szovjet Tupoljev tervezőiroda egyik leghíresebb típusa egy olyan bombázógép, amely immár hetedik évtizede repül. A Tu-95-ös család nemcsak hogy még manapság is fontos szerepet játszik, de a jelenlegi katonapolitikai helyzetben újra a reflektorfénybe került.
Mindenesek
Sáry Zoltán
A korábban bemutatott AW139-esnek számos különböző változata van, melyek között a polgári szerepkörűek dominálnak. Bár magazinunk leginkább haditechnikai eszközökkel foglalkozik, ezek az eredetileg civil gépek mégis érdekesek lehetnek számunkra.
Kalandozások kora
Zsig Zoltán
A szemünk láttára alakul ki egy új hidegháború, amelyben a hadászati fegyverek szerepe is felértékelődik. Az oroszok egyik atomhordozó eszköze a Tu-95-ös repülőgép, amelyek ismét szerepet kapnak az erődemonstrációban.
A Sólyom nyomában
Horváth Zoltán
Immár 40 éve annak, hogy a brit Királyi Légierő új, haladó fokú gyakorlógépének első példánya a levegőbe emelkedett. Akkor senki sem hitte volna, hogy a Hawk - Sólyom - nevű kétkormányos kiképző repülőgép oldalára még 17 ország felségjelzései kerülnek fel, és az átadott mennyiség pedig meghaladja az 1000 db-ot.
Űrbalesetek
Remes Péter
Robbanás a kilövőálláson, végzetes számítási hiba vagy egy létfontosságú felszerelés meghibásodása könyörtelenül katasztrófához vezet. Az űrkutatásban az élet és halál közötti határ nagyon keskeny. Az űr nem elnéző, a legkisebb hiba is végzetes lehet. Különösen így volt ez a hőskorban, az űrrepülések hajnalán.
Halálos párbaj
Tóth-Major Antal
A hidegháború idején a Balti-tengert a kommunista propaganda úgy hívta: a Béke tengere. Pedig ez a tenger egyáltalán nem volt annyira idillien békés, mint azt hirdették. Az egyik oldalon a Szovjetunió és a Varsói Szerződés államai, a másikon a semleges Finn- és Svédország fogta közre. Ideális kiindulópont volt ez egy nyugat felé indított invázió esetén. Épp ezért is válhatott a NATO számára fontos felderítési területté.
Háborús veterán
Trautmann Balázs
Ha minden igaz, még további évtizedeket húzhatnak le a szolgálatban az amerikai légierő B-52 Stratofortress stratégiai bombázó repülőgépei. A Boeing Model 464-67 terveit, a legendás nehézbombázó-család alapjait 1950. március 24-én, azaz 65 éve fogadta el az amerikai légierő. S minden esély megvan arra, hogy a típus a 100. születésnapját is szolgálatban töltse...
Katonás elegancia
Kárpáti Endre
A katonai repülés világának nem a szállítórepülés a legizgatóbb szelete. Ezen belül is különösen unalmasnak tűnik a futárrepülők világa, akiknek a besorozott bizjetjeik alig különböznek a gazdag üzletemberek magángépeitől. Szerencsére a kép ennél jóval árnyaltabb, amint az kiderült az ARANYSAS látogatása során az amerikai légierő 76. szállítórepülő-századánál.
Turistainvázió
Horváth Zoltán
A németek 1939-ben szárazföldi háborúkat terveztek, ezért az ellenség haditengerészetének megbénítására alig fordítottak figyelmet. A Luftwaffe parancsnokságán a flottára tartozó ügyként kezelték, de a tengerészeti légierő alárendeltségébe 1939-ben csak néhány felderítő alakulat tartozott. Mégis három héttel a hadiállapot beálltát követően már végrehajtották első eredményes bombatámadásukat.
Harc az óriások ellen
Varga Csaba Béla
A japán hadvezetést és a lakosságot is egyaránt meglepte, amikor 1942 után az ellenség egyre nagyobb, egyre erősebb bombázókat vetett be a szigetország ellen. Már a B-17 Flying Fortressekkel is csak nehezen sikerült megbirkózni, és a később hadrendbe állított B-29-esek ellen először szinte tehetetlennek bizonyultak a japán pilóták. Néhány halálra szánt harcos azonban rájött, hogyan lehet megsemmisítenie az iszonyatos erejű légi erődöket.
A Sötét égbolt harcosai
Magó Károly
Ferge Zoltán barátom értesített arról, hogy az egyik munkatársának a rokona éjszakai vadászrepülő volt a második világháború idején. Telefonon felhívtam Posvári Frigyest, aki elmesélte, hogy a család megőrizte Pap Árpád hadnagy repülő leírását és töredékes naplóját. Miután átnéztem a hagyatékot, úgy döntettem, hogy írni kell az éjszakai vadászokról, mert új információkat rejtenek a régi dokumentumok.