Új szám - 2015. július

Oroszlánvadászat

Kővári László

aranysas.hu

A svéd JAS-39 Gripen típust alkalmazó európai országok néhány évente közös gyakorlatot szerveznek, ami jó alkalom a tapasztalatcserére és az ismeretek bővítésére. A legutóbbi ilyen eseményre 2015. május 11-étől került sor a csehországi Čáslavban, ahol a légierő 211. százada üzemel 14 JAS-39C/D géppel. Tovább »

Gyorsítósáv

Kővári László

aranysas.hu

A francia Dassault által fejlesztett vadász- és vadászbombázó repülőgépek közös jellemzője volt a kiváló minőség és magas költség, utóbbi azonban csak kismértékben gátolta az exportsikert. A nemzetközi elterjedés egyedül az utolsó és egyben leginkább komplex, ugyancsak világszínvonalú típust kerülte el egészen 2015 elejéig, amikor rövid idő alatt három exportszerződést is sikerült tető alá hozni.

Nehézfiúk a görög égen

Frank van der Avoort és Johan Franken

aranysas.hu

Április közepén egy KC-707 Saknai és két sivatagi festésű C-130 Karnaf szállt le a görög Andravida légibázison. A három repülőgép egy 12 darab F-16I-ből álló izraeli kontingens előfutára volt, melyek még ugyanazon a napon érkeztek.

Egzotikus repülőnap

Sascha Linkemeyer

aranysas.hu

1991 óta minden második évben megrendezésre kerül a malajziai Nemzetközi Repülési és Tengerészeti Kiállítás (LIMA), amely egyike Délkelet-Ázsia legfontosabb ilyen jellegű rendezvényeinek.

Egyensúlytalanság

Zsig Zoltán

aranysas.hu

Az új vadászgépek rendszeresítése után gyakran fordulnak elő repülőesemények, melyek okait néha nehéz kideríteni. Ilyenkor berepülőpilótákat is bevonnak a vizsgálatba, mert a levegőben lehet leginkább kiismerni egy típust. Így volt ez a 60-as évek közepén is, amikor az F-4C Phantomból zuhant le több példány egymás után.

Búcsú a 42-estől

Kővári László

aranysas.hu

2015. május 19-én a Lion Effort gyakorlatra érkezett Ugrik Csaba dandártábornokkal és Gróf Gergely őrnaggyal a 42-es oldalszámú JAS-39D gépünk, amely a leszállást követően lapzártáig ismeretlen körülmények között szerencsétlenül járt.

A túlélés iskolája

Zsig Zoltán

aranysas.hu

1967-re az USA nyakig belemászott a vietnami háborúba. Nemcsak a kettészakított ország déli részén, hanem az északiak területén is sok légi csapást hajtottak végre. Több repülőgép-hordozót küldték a térségbe, melyek a Jenki körzetben hajóztak. Köztük volt a Bon Homme Richard, (CVA-31), amely januárban érkezett Vietnamhoz.

Eladósorban

Trautmann Balázs

aranysas.hu

A Varsói Szerződés volt tagállamai meglehetősen sokféleképp kezelték és kezelik a katonai repülés fejlesztését, a típusváltás kérdését. A skála széles, Lengyelországtól Bulgáriáig egészen más minőségben és eredményességben lehet mérni az elmúlt 24 év eredményeit. Tovább »

Az örökifjú Texasi

Horváth Zoltán

aranysas.hu

Nyolcvan évvel ezelőtt szállt fel első ízben a North American Aviation gyakorlógépe. A II. világháború és az 1950-es évek legismertebb és legszélesebb körben alkalmazott kétkormányosának példányai végül 55 légierőben szolgáltak és tucatnyi háborúban vettek részt, a típus alváltozatainak száma pedig meghaladta a 260-at.

Guernica mítosza

Polgár Tamás

aranysas.hu

1937. április 26-án német és olasz repülőgépek több hullámban bombázták Baszkföld fővárosát, Guernicát (baszk írásmód szerint Gernika). A légitámadást azonnal a modern barbarizmus jelképeként kezdték emlegetni, és azóta is a háborúellenes kirohanások elengedhetetlen kelléke. Annak ellenére is, hogy a guernicai incidens minden szempontból eltörpül a második világháború terrortámadásai mellett. De vajon terrorbombázás volt-e egyáltalán a guernicai támadás? Ennyi év után ideje szétválasztani a propagandát a tényektől.

A halál birodalma

Remes Péter

aranysas.hu

Az űrrepülés veszélyes üzem, áldozatokat követel. Sokszor egy előre nem látott konstrukciós hiba, nem is olyan ritkán pedig az emberi mulasztás balesetveszélyes helyzetbe, néha akár katasztrófába is torkollhat. A propaganda nem büszkélkedik a balsikerekkel, ezekről a közvélemény vajmi keveset tud. Ebben az írásban néhány rakétakatasztrófát és rendkívüli eseményt mutatunk be, amiből kiderülhet, hogy bonyolultságánál fogva minden rakétaindítás, illetőleg űrrepülés olyan egyedi problémákat vet fel, amelyeket nem mindig sikerül megoldani. Résztvevői korábban, de sokszor még ma is egy olyan ismeretlen birodalomban tevékenykednek, ahol a halál csak egy hajszálon múlik.

El nem mondott történetek

Tőrös István

aranysas.hu

Varga "Tömör" Imre sorsát 1990  augusztusától  egy láthatatlan, de erős szállal kötötte össze az  enyémmel a Teremtő. Egyikünk se tudott a másikról, Tömör a pápai MiG-23-as század parancsnokaként készült a kecskeméti repülőtérre érkező amerikai F-16-osok fogadására a magyar légtérben, én pedig Budapesten a TOP GUN repülőmagazin megjelentetésének utolsó fázisán dolgoztam.

Elvtársi segítségnyújtás

Kővári László

aranysas.hu

Az arab-izraeli háborúk közös jellemzője volt, hogy időben rövid lefolyású, de rendkívül heves és súlyos veszteségekkel járó harcokat követően sikerült tűzszünetet kötni. Az egymást követő háborúkban főszerepet játszottak a légierők, mégpedig az akkor rendelkezésre álló élvonalbeli keleti és nyugati típusokkal. Izraelt az USA és a nyugati tömb támogatta, az arab világot pedig a Szovjetunió.

Hálátlan utókor

Horváth Zoltán

aranysas.hu

A francia légierő vadászainak sikereiről van még némi fogalma az utókornak, de arról, hogy bombázóik 75 évvel ezelőtt miként szerepeltek a német hadigépezet ellen, nem sok maradt ránk. Hacsak nem az a legenda, hogy az 1930-as években kiválasztásuk fő szempontja csúnyaságuk volt.

Skalski cirkusza

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

A II. világháború elején, Lengyelország lerohanása után számos pilóta keresett külföldön menedéket. A szövetségesek több, lengyelekből álló alegységet hoztak létre. Ezek közül "Stanislaw Skalski cirkusza" volt az egyik legismertebb és legsikeresebb. Az angliai veteránok 1943 tavaszán már Afrikában szálltak szembe az olaszokkal és a németekkel. Vezetőjük otthon börtönbe került, majd 1956 után az új lengyel légierő főtisztje lett.

Kifestőkönyv III.

Magó Károly

aranysas.hu

A WM 1938. augusztus 12-i megrendelése igazolja, hogy a terepszínű festéssel készült első széria Sólyom gépeket külföldi festékkel festették le. Ezt a Krayer is elismerte az 1939. május 3-i ajánlatában, mert azt jelenti a repülőgépgyárnak, hogy az általuk ajánlott G. festékanyagokkal készült repülőgépek "fényezésének minőségi összehasonlításául szolgál az Önök által Herbig-Haarhaus német lakkgyár anyagával készült repülőgépek".