Új szám - 2016. január

Előretolt helyőrség

Stefan Degraef és Edwin Borremans

aranysas.hu

Az éles és gyakorló riasztások mellett arra is volt ideje a Litvániába települt kecskeméti hajózóknak és műszaki katonáknak, hogy a nemzetközi szaksajtónak bemutassák a készültségi szolgálatot nemcsak földön, de egy litván Spartan fedélzetéről a levegőből is. Az időjárás nem volt kegyes a fotósokhoz, hiszen két felhőréteg között sikerült csak találni egy keskeny folyosót, ahol "elfoghatták" őket az Amariból felszálló német Typhoonokkal közösen a magyar JAS-39-esek is. Tovább »

Földi célpontok ellen

Kővári László

aranysas.hu

A JAS-39 Gripen rendszeresítésével légierőnk világszínvonalú képességekkel rendelkező többfeladatú vadászbombázók birtokába jutott, azonban különböző okok miatt a rendelkezésre álló lehetőségeket csak kis részben használtuk ki. Mint ismeretes, a JAS betűszó azt jelenti, hogy a Gripen a vadászgépek klasszikus feladatain felül csapásmérőként és felderítőként is alkalmazható, az utóbbi két feladatkör azonban nálunk erősen korlátozott mértékben realizálódott. Tovább »

Tengerek királya

Sáry Zoltán

aranysas.hu

Igor Sikorsky neve ismerős lehet minden repüléssel kicsit is foglalkozó ember számára. A híres mérnök pályafutása során számos forgószárnyas szerkezetet tervezett. Ezek közül az egyik legjelentősebb típus a Sea King helikoptercsalád, amely már hosszú évtizedek óta a katonai, illetve haditengerészeti repülés kevésbé látványos, de annál fontosabb résztvevője.

Kistigrisek

Zsig Zoltán

aranysas.hu

Sok országban a harci repülőgépeket profitorientált cégek gyártják, és a nemzetgazdaság is jól jár, ha sikerül exportmegrendelést szerezniük. Egy típus háborús szereplése kiváló reklámnak számít, és előfordult már, hogy kifejezetten ez motiválta az első bevetéseket. Az F-5-ös történetében pont erre találunk kiváló példát.

Megosztott örökség

Kárpáti Endre

aranysas.hu

Ukrajna 1991-es függetlenné válásával gigantikus mennyiségű harci repülőgépet örökölt meg a Szovjetuniótól. A több mint 3000 masina között ott volt 280 példány az akkor kimondottan korszerűnek és nagy teljesítményűnek számító Szuhoj Szu-24-es csapásmérő különböző változataiból.

Nem a szépségéért szerették

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A különleges kinézetű F-102-es elfogó vadász nem éppen a legismertebb repülőgéptípusok közé tartozik. Azt pedig, hogy annak idején európai országok is rendszeresítették, igen kevesen tudják.

Nehéz szülés lesz

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Elméletileg a Northrop Grumman tervezheti és építheti meg az amerikai légierő új generációs, nehéz stratégiai bombázó repülőgépét. Mivel nagy értékű amerikai katonai beszerzésről beszélünk, az eredményhirdetés után természetesen a jogászok vették át a főszerepet: pereskedés következik.

A három testőr

Kővári László

aranysas.hu

A francia haditengerészet legnagyobb hajója természetesen a Charles de Gaulle repülőgép-hordozó, de mögötte szorosan a második a Mistral osztály három egysége. A kategorizálás magyarul vitatható, hiszen ezen hajóknak csak az egyik feladata a helikopterek üzemének biztosítása, emellett éppoly fontos a fedélzetükön lévő sok száz tengerészgyalogos és azok nehézfegyverzetének partra juttatása. Tovább »

Jó ötletnek tűnt...

Horváth Zoltán

aranysas.hu

A most induló sorozatban azok a repülőeszközök kerülnek terítékre, melyek motor- vagy hajtóműproblémáik, illetve hibás tervezésük miatt lettek a velük felszállók rémálmaivá. E fekete bárányok mellett szó lesz még azokról is, amelyek rossz időzítésük miatt voltak sikertelenek, továbbá, melyek különleges kinézetükkel vagy méreteikkel lógtak ki a sorból.

Feketerigó

Kővári László

aranysas.hu

A repülés iránt érdeklődök európai Mekkája az angliai Duxfordban található. A hatalmas és párját ritkító gyűjteménnyel rendelkező repülőmúzeum a repülés történetének számos ritkaságát tárja a nagyközönség elé. A kiállított gépek között azonban van egy, amely nemcsak a repülőgép-fejlesztés egyik mérföldköve, hanem befolyással volt a világpolitika eseményeire is.

A halál birodalma

Remes Péter

aranysas.hu

Irigyeljük a vagány vadászpilótákat és a mosolygós űrhajósokat, nem gondolunk arra, hogy az életüket tették fel veszélyes foglalkozásukra, és nem tudjuk, milyen erőfeszítéseken mennek keresztül életük során. Amennyiben megismerünk ezekből a veszélyekből és erőfeszítésekből néhányat, akkor már az is lehet, hogy nemcsak irigylésre, hanem elismerésre méltónak is fogjuk tartani életüket, és higgyék el, lelkük mélyén ennél többre ők sem vágynak. Az úgynevezett vita maxima állapot nagyon összetett kérdés. A legnagyobb fizikai terhelés hatására - amit egy szervezet még kibír - jön létre, vagyis a legnagyobb élettani állapot, ami után nincs tovább. Hogyan juthat ilyen helyzetbe egy vadászpilóta vagy egy űrhajós? Erre próbálunk egy kis kitérővel választ kapni.

Az ékfarkú sas

Kővári László

aranysas.hu

Minden idők legsikeresebb utasszállítója a Boeing 737-es, amelynek 1967-es első repülése óta már a negyedik generációját fejlesztik. A több mint tízezer darabra szóló megrendelés önmagáért beszél, a rendkívül megbízható típus iránt nem véletlenül nagy az érdeklődés még manapság is a légitársaságok részéről.

Ismeretlen ismerős

Sáry Zoltán

aranysas.hu

Van egy felderítő repülőgép, melyet szinte mindenki látott már fotón, mégis viszonylag ismeretlen típusnak számít. Végigszolgálta a hidegháborút, de a repüléstörténet lapjain csak elvétve találkozunk vele. Különleges kialakítása és érdekes története miatt most bemutatjuk a típust.

A jeges fürdők évadja

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

Az I. világháború előtt vakmerő kalandorok bizonyították be, hogy repülővel igenis fel lehet szállni egy hadihajó fedélzetéről. A régimódi tengernagyok ellenállása dacára a pilóták, a mérnökök és a haladó gondolkodású kapitányok merész kísérletezésbe kezdtek. Hamarosan már igazi repülőgép-hordozók szelték az óceánok vizét. Közben persze jó pár repülőgép-vezetőnek kellett jeges fürdőt vennie.

Boszorkánytánc

Magó Károly

aranysas.hu

Nagyon sok magyar család számára a Don folyó környéke a gyász és a bizonytalanság jelképe. Sok gyermek és unoka gyászol vagy vár információt a mai napig arról, akit a háború elragadott a családtól. A doni repülőgéproncsok felkutatásának legfontosabb célja az, hogy kiderüljön, mi történt a személyzettel, miután a repülőgép kivált a kötelékből, és az ellenséges területen lezuhant. Két ilyen eset fordult elő a Boszorkányok frontszolgálata során.