Archívum - 2017. június
Feltámadás
Kővári László
2017 áprilisában a honvédelmi miniszter egy interjúban bejelentette, hogy a Mi-24-es harci helikopterek üzemidejét 2023-24-ig meghosszabbítják. A szóban forgó gépeket hivatalosan sohasem vonták ki a szolgálatból, azonban 2012 decembere óta nem repültek.
Egy elfelejtett háború
Trautmann Balázs
Egyre kevesebben emlékeznek arra, hogy 1999-ben szinte a szomszédunkban, Koszovó területén és légterében vívtak véres háborút. A 2001-es terrortámadás és az azt követő, a mai napig tartó terrorellenes háború mára szinte teljesen háttérbe szorította a több ezer ember életét követelő fegyveres konfliktust, melyben a NATO légiereje is aktívan részt vett. Tovább »
A legnagyobb durranás
Trautmann Balázs
A különleges fegyver alkalmazásához különleges cél, alkalom és engedély szükséges. Ez a három egyszerre volt meg 2017. április 13-án Afganisztánban. Az eredmény több mint látványos...
A lehetőségek tárháza
Kővári László
A svéd SAAB, követve a világon (majdnem) mindenhol tapasztalt tendenciát, folyamatosan fejleszti a JAS-39 Gripen vadászbombázót. Az új technológiák fejlődése sok lehetőséget rejt, amit érdemes kihasználni. A méregdrágán kifejlesztett fegyverrendszerek főleg a mikroelektronika terén gyorsan avulnak, ez nem jelenti azt, hogy teljes cseréjük szükséges. A korszerűsítések ugyan nem olcsók, de egy új beszerzéshez képest töredék áron eredményezhetnek olyan előrelépést, ami a régebbi fegyverzet, fegyverrendszerek képességeit a legmodernebb szintre emeli. Tovább »
Kiütéses győzelem
Zsig Zoltán
Mit lehet akkor tenni, ha az ember úgy gondolja, többen készülnek rátámadni? Ha elég ügyes és merész, akkor elsőként a legerősebbnek ront, akkora erővel csap oda, ami a padlóra küldi, majd a többiek felé fordul. Izrael így cselekedett 1967-ben, amikor a három arab ország haderejét győzte le.
Delták égi párbaja
Kővári László
Ötven évvel ezelőtt, 1967 júniusában zajlott le a hatnapos arab-izraeli háború, amely politikai vonatkozásai mellett nagy hatással volt a katonai repülésre is. Az izraeli légierő a túlerőben lévő ellenféllel szemben hatalmas fölényt harcolt ki, részben a néhány évvel korábban beszerzett francia Dassault Mirage IIICJ vadászgépeknek köszönhetően.
Ők is bármit, bármikor, bárhova
Kárpáti Endre
A Gripen-pilóták körében nagyon jól ismert Såtenäs neve. A nálunk csak Sátánosként emlegetett repülőtéren zajlik a svéd légierőben a típusátképzés a JAS-39-esre. De az F7-es ezrednél az oktatás mellett még nagyon sok másféle munka is folyik, ahogy az az ARANYSAS látogatása során kiderült.
Valósághű környezet
Wim Das és Kees Otten
Az idén kilencedik alkalommal rendezték meg a Real Thaw elnevezésű felkészítést. A sorozat olyannyira sikeresnek bizonyult, hogy a korábbi résztvevők többsége ismét a helyszínre utazott. A portugál vezetésű eseményen a katonák nemzetközi környezetben gyakorolhatták az összhaderőnemi műveletek tervezését és kivitelezését.
A legnehezebb bevetés III.
Tobak Tibor
A TOP GUN magazin 27 évvel ezelőtti megjelenése óta már több generáció nőtt fel a Magyar Királyi Honvéd Légierő pilótáinak történeteit olvasva. Számunkra különösen fontosak voltak Tobak Tibor, örökös főmunkatársunk írásai, hiszen ő a saját sorsán keresztül drámai hűséggel mutatta be a Magyarország feletti légiharcok hőseit - és hősi halottait. Ezúttal élete egy tragikus korszakát idézzük fel, amikor érte is eljött a fekete autó...
Óriások az égen
Obuch László
A második világháborúban a német hadvezetés nem titkolt célja volt az Amerikai Egyesült Államok területére mért katonai csapások végrehajtása. Az Atlanti-óceán természetes védelmet biztosított az USA számára, amit tengeri vagy légi úton kellett leküzdeniük a támadó erőknek. A Focke-Wulf 200 Condor alkalmas volt az óceán átrepülésére.
Mentőakció
Zsig Zoltán
A harci kutató-mentő szolgálatok a vietnami háború idején nagyon sokszor hoztak ki bajba jutott embereket, megmentve őket a hosszú fogságtól vagy éppen a haláltól. A kezdet persze nem volt egyszerű, hiszen alig volt tapasztalatuk ilyen téren, amikor az első feladatokra elküldték a helikoptereket.
Búcsúrepülés
Sáry Zoltán
2017. március végén kivonták az indiai haditengerészet Tupoljev Tu-142MK-E haditengerészeti járőrgépeit. Az eseményre közel három évtizedes megbízható szolgálat után került sor.
Az orvosi kontroll
Remes Péter
Közhelynek számít, hogy egy repülőgép vagy űrhajó felszállásához a szakágak együttműködésére van szükség. A repülőszerkezet és a hajózó csak a jéghegy csúcsa. A mélyben nagyon sok szakember dolgozik. A mérnök-műszaki, fegyverzeti, üzemanyag-, meteorológiai, ejtőernyős, repülésirányító, egészségügyi, élelmezési és sok más szolgálat munkája nélkül egyetlen repülőgép sem tudna felszállni.
Kanadai (nagy)vasak
Juharos Tamás
Vannak repülőmúzeumok, amelyeket nem könnyű felkeresni. Ilyen az ontariói Hamilton melletti Canadian Warplane Heritage Museum, ahol a kanadai katonai repüléstörténet sehol máshol nem látható ereklyéit őrzik. S ezek bizony nemcsak néma és hideg vasak, hanem nagy részük repülőképes is, köztük egy eredeti második világháborús Avro Lancaster bombázó, a gyűjtemény büszkesége.
Könyörtelen háború
Varga Csaba Béla
A leghíresebb ausztrál ász sikeres, ám ellentmondásoktól távolról sem mentes világháborús karriert futott be. Harcolt a németek, az olaszok és a japánok ellen is. Megkapta ugyan a Brit Birodalom katonáknak adható egyik legmagasabb kitüntetését, ám 1945-ben hadbíróság elé állították, és lefokozták. Hazájában mind a mai napig töretlen népszerűségnek örvend. Az ausztrálok ugyanis úgy vélik, hogy ez a régi vágású úriember a háború utolsó percéig a hazáját szolgálta.
Az összetartozás jelképe V.
Magó Károly
A második világháborúban a vesztes oldalon álltunk, ezért a győztesek igazsága mellett szép lassan az ő jelképeik lettek uralkodók a hadseregben. A korábban használt, sok esetben művészi kivitelű jelvények és kitüntetések helyett a jóval egyszerűbb kidolgozású megjelenés volt az elfogadott.