Archívum - 2018. július
Szomorú évforduló
Kővári László
20 évvel ezelőtt, 1998. július 23-án következett be a magyar MiG-29-esek egyetlen katasztrófája, amelynek során Rácz Zsolt alezredes életét veszítette. Az eseménynek szemtanúja volt a média, hiszen a légierőnk megalapításának 60. évfordulója alkalmából rendezendő nemzetközi légi bemutató „beharangozó” eseménye volt aznap, és a HM vezetése szerette volna a sajtó munkatársainak bemutatni a Fulcrum manőverező képességeit. Tovább »
Típustestvérek
Kővári László
A cseh légierő csaknem azonos konstrukcióban, azonos mennyiségben rendszeresítette a svéd Saab JAS-39C/D Gripen harci repülőgépeket, mint Magyarország. A 12 együléses és kettő kétüléses gép a 211. század állományában üzemel a caslavi légi bázison, ahol eddig kizárólag légvédelmi, légirendészeti feladatkört láttak el. Tovább »
Harapós menyétek
Sáry Zoltán
A különböző légvédelmi eszközök mindig is komoly kihívást jelentettek a repülőgépek számára. Bár ez a fenyegetettség a második világháborúban már elég jelentősnek bizonyult, a helyzet a vietnámi hadszíntéren vált igazán tarthatatlanná.
Drónelfogó drón
Kővári László
A Budapest közelében elterülő tököli repülőtér néhány évtizeddel ezelőtt még szovjet vadászgépek utánégetőinek mennydörgésétől volt hangos. A rendszerváltást követő kivonulás természetesen csak a mobil technikára vonatkozhatott, a reptéri létesítmények többsége, amit a kényszerűen távozók nem tettek tönkre, megmaradt. A pálya, a gurulóutak és a megerősített beton repülőgép fedezékek a mai napig állnak, de egy részük hasznosítva lett.
Bővülő együttműködés
Paul van den Hurk és Hans Looijmans
INIOHOS 2018. Az idei legnagyobb görögországi gyakorlatot, március 12. és 23. között rendezték meg. A korábbi évekhez hasonlóan számos külföldi résztvevő is megjelent az erőpróbán.
Egyszer fenn, egyszer lenn
Trautmann Balázs
Ha a pilóta bajba kerül, akkor bizony élet-halál kérdése lehet, milyen ruházatban esik bele - szó szerint - a slamasztikába. A jeges tengervíztől a sivatagokig kell helytállnia a modern, különleges ruharendszereknek, amelyek kialakításához évtizedek tapasztalata volt szükséges.
Bőrnyakúak égi parádéja
Kárpáti Endre
Yuma Tengerészgyalogos Légitámaszpont (Marine Corps Air Station Yuma) Arizona délnyugati csücskében található - aki felszállás után elfelejt időben kifordulni, az jó eséllyel megsérti Mexikó légterét, a határ alig 22 km-re található a déli küszöbtől. A bázison hét század települt, az F/A-18 kivételével gyakorlatilag a bőrnyakúak összes típusa megtalálható itt, könnyen rendezhettek így márciusban színvonalas nyílt napot.
Kékorrú fenegyerekek
Gál Gergely
A legendás 352-es vadászezred a II. világháború egyik leghíresebb amerikai alakulata volt. Ha behunyjuk a szemünket és elképzelünk egy North American P-51 Mustangot ezüstösen csillogó borításával, áramvonalas kabintetőjével, hat fenyegetően tátongó 12,7 miliméteres géppuskájával a szárnyakban és jellegzetes hűtőjével a hasán, nem meglepő, ha egy kék orrú gépet látunk magunk előtt. A kelet-angliai Bodney légibázison állomásozó vadászoknak ugyanis az volt az ismertetőjegyük, hogy gépeik hosszú orrát királykékre festették.
Szuhoj magyar módra
Kiss Dezső
Időzve még egy kicsit a fenyítéseknél és a dicséreteknél, itt említem meg, hogy az 1985-ös díszszemlére készülő repülőalakulatokat Kecskemétre vonták össze, ahol a mi műszaki alegységünk nyerte el a „Kiváló” címet. Egyébként ezen a légi parádén láthatta volna a nagyközönség először a Szu-22-est is, egy sajnálatos baleset miatt azonban a repülőgépek áthúzását törölték, s így az igazi bemutatkozás még évekig váratott magára.
A felkészülés kora
Váradi Ferenc
A sikeres orvosi vizsga után minden ment a régi kerékvágásban. A jövőkép azonban megváltozott, a technikusi-műszerészi pálya a háttérbe szorult, és így még nehezebbé vált negyedikben a tanulásra koncentrálni. Télen ugyanúgy kijárt Nyíregyházára, a hangárban mindig volt munka, de a szeme most már inkább a motoros gépen, a Tréneren időzött. Azt mondták, hamarosan ezzel is repülni fog. Valahonnan kapott is három selymes tapintású, géppel írt és összetűzött lapot „A 400 m-es iskolakör végrehajtása” címmel, ezt az anyagot meg kellett tanulni kívülről.
Magyar Kamov északon
Szénási Imre
Az első észt repülőklub 1908-ban, az Észt Légierő 1918-ban alakult meg, tehát 2018-ban kettős kerek évfordulót ünnepelhetnek a balti országban. 1940. június 16-án a Szovjetunió megkezdte Észtország megszállását és augusztusban az országot Észt Szovjet Szocialista Szövetségi Köztársaság néven formálisan is betagolták a Szovjetunióba. Észtország délkeleti részén található Tartu városa, amely jelenleg 100000 fő körüli lakosságával az ország második legnépesebb települése.
Lángoló égbolt
Sáry Zoltán
A Királyi Légierő a második világháború hosszú évei alatt folyamatosan hatalmas kihívásokkal nézett szembe. A konfliktus során nemcsak a gyarmatokat kellett megvédeni, hanem az anyaország léte is veszélybe került. Túlzás nélkül állítható, hogy a haderőnem akkoriban vált nagykorúvá.
Magánhadsereg
Ormos Gábor
Az biztosra vehető, hogy az „oltás” akkor történt, amikor az első makettet édesapámmal - és nem kevés mérgelődéssel - végre összeraktuk. A játékaim közül is a kedvencek jórészt a harci repülők voltak. (Jelentős részük persze papírból.) Ha netán zúgás adta hírül, hogy valami repülőféle közeleg, hagyva csapot-papot mennem kellett nézni az eget - restellem, de ez még ma is így van. Évekkel később, amikor a behívót átvettem, már 1:1 arányra változtak ezek a harci technikák az életemben, elsőre meg is szeppentem, ám ahogy telt az idő, egyre inkább vonzott a téma, s leginkább a helikopter látványa, hangja volt továbbra is az igazi élmény.
Egyedül mindenki ellen
Varga Csaba Béla
1939 és 1945 között kemény erőpróbák sorozata várt a svájci légierőre. Jól felkészült és elszánt állománya megpróbálta megóvni az alpesi országot a támadások ellen. Nem féltek senkitől sem; ugyanúgy lecsaptak a svájci légteret megsértő németekre, mint az angolokra, később pedig a hatalmas amerikai bombázókra.
Amerikai gép, orosz pilóták
Magó Károly
A roncskutatók legszentebb feladata az eltűnt vagy az ismeretlen hősi halott pilóták és személyzetek felkutatása, valamint azonosítása. Ebben az esetben két lezuhanási hely volt, ezért Nagymányokon és Akasztón is elővettük a detektorokat.