Archívum - 2019. április

78 napos légi háború

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Furcsa és meglehetősen sűrű év volt 1999, mind Magyarország, mind a Balkán, mind a NATO részére. S mozgalmas volt ezen sorok szerzőjének is, aki teljesen véletlenül pont ekkor vonult be sorkatonának és nézhette a laktanyaudvaron a hazánk felett dolgozó amerikai Boeing E-3A Sentry légtérellenőrző repülőgépek kondenzcsíkjaival felrajzolt, fehér köröket az égen…

Búcsúrepülés

Kővári László

aranysas.hu

A brit Royal Air Force 40 év szolgálatot követően, 2019 márciusában - egy több települést érintő áthúzással búcsúztatva - kivonta állományából a Tornado (forgószél) típusú csapásmérő repülőgépeket. A három ország közös fejlesztésével létrejött típus a német és olasz légierőben még éveken át üzemelni fog és ez hasonlóan történik majd az egyetlen exportmegrendelő, Szaúd-Arábia esetében is.

Hazatérés

Peter R. Foster

aranysas.hu

Február 5-én a Royal Air Force három Tornado repülőgépe hazarepült a Cipruson található Akrotiri bázisról. Ezzel a légierő történetében véget ért egy több évtizedes fejezet.

Sivatagi rózsaszín

Sáry Zoltán

aranysas.hu

Az 1991-es Irak elleni műveletek minden szempontból a hadtörténelem egyik fontos mérföldkövének bizonyultak. A repülő csapatok talán minden addiginál nagyobb hatékonysággal tevékenykedtek, amiben a Royal Air Force Tornado gépei is fontos szerepet játszottak.

Griffből jaguár

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Óriási ország vásárolt apró vadászbombázókat. Mit keres majd az Amazonas felett svéd vadászgép és miért fontos a helyi összeszerelés? Miért kellett Brazíliának kétüléses Gripen F? Semmi sem véletlen, de hosszú még az út, míg az első brazil JAS-39E a levegőbe emelkedhet… Tovább »

Vissza a jövőbe

Kővári László

aranysas.hu

Az Egyesült Államok légiereje 2001-ben rendszeresítette utolsó negyedik generációs harci repülőgépét, azóta „csak” a korszerűbb ötödik generációs típusok beszerzése folyik. Az egyelőre még jelentős többségben lévő régebbi gépek életkora azonban riasztóan hangzik, a légvédelemért felelős három aktív és öt Nemzeti Gárda század F-15-öseinek legfiatalabb példánya 32 éves. Más típus ilyenkor már a bontóban és múzeumokban hirdeti a dicső múltat, ezzel szemben a „Sasok” pótlása még mindig nem megoldott. Tovább »

Merre tovább?

Schuminszky Nándor - Cifka Miklós

aranysas.hu

Az első Holdra szállás 50. évfordulójához közeledve egyre többször vetődik fel az orosz emberekben a kérdés: hát a mieink mikor mennek a Holdra? Hiába volt a gondos információszűrés, a NASA sikerei mély nyomokat hagytak bennük. A szakemberek körében is nem kevesen vallják azt a nézetet, hogy a hat amerikai Holdra szállással csak az űrverseny első szakasza fejeződött be, a Hold meghódításának csak az „első epizódja” zárult le. A kérdés csak az, hogy a kívánságot mennyire támogatja a rendelkezésre álló lehetőség?

Légi roham

Kiss Roland

aranysas.hu

Habár a szovjetek Európában és a kínai határon tervezték bevetni erős légi roham erőiket, ezek alkalmazására végül távoli hegyvidékeken, felkelők elleni harcban került sor. A Szovjetunió megszűnésével és Oroszország létrejöttével pedig először mély válságon majd újjászületésen ment át a fegyvernem, amely eközben új kihívásokkal nézett szembe.

Légcsavaros konzervnyító

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A második világháború idején a Vörös Hadsereg hatalmas mennyiségű páncélosa egy idő után jelentős kihívások elé állította a német katonákat. A harckocsik elleni küzdelemből a Luftwaffe is kivette a részét.

A tízek emlékezete

Benedek Levente

aranysas.hu

Vannak a katonai repülés történetének megrázó pillanatai, amelyek évtizedekkel később is könnyet csalnak a szemekbe. Emberek sorsát, a szemtanúk életét változtathatja meg a tragédia. Az angliai Sheffield városában egy 8 éves iskolás fiú kívánsága 75 év múlva teljesült, de addig sok jó embernek kellett jó időben, jó helyen lenni…

Hattyú és lúd házassága

Kárpáti Endre

aranysas.hu

A második világháború során a repülőmérnökök időnként olyan lehetőségekhez is jutottak, amik békeidőben biztosan nem álltak volna rendelkezésre. Az ellenség feletti fölény esetleges megszerzéséért néhány olyan műszakilag kockázatos konstrukciót is elkészíthettek, amelyek ugyan sokat ígérőnek tűntek, de magas volt velük a bukás kockázata is. Ezek közé tartozott az amerikai légierő három futurisztikus elrendezésű kísérleti vadászgépe is.

Kicsiben és nagyban

Obuch László

aranysas.hu

1941. május 10-én éjszaka egy Bf 110-es repülőgép belépett Skócia légterébe, megkerülve a szigetország déli légvédelmét. A pilótája leszállás helyett kiugrott a gépből és ejtőernyővel landolt a Hamilton birtok mellett, a Dungavel ház közelében. Az angol rendőrség nem hitt a szemének, mikor később kiderült, hogy Rudolf Hess, Hitler régi barátja került a fogdájukba. Talán az egyik legfurcsább „katonai akció” részesei lettek, ami a mai napig rengeteg találgatásra és vitára ad okot.

Halálos csapdában

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

A támadás megkezdése után a németeknek egy hét alatt sikerült kivívni a szinte teljes légi fölényt, ám a túlélő lengyel pilóták továbbra is keményen ellenálltak. A közvélemény ekkor ismerte meg a leendő ászhajózók, Skalski, Gabszewicz és Dudwal nevét, miközben a Luftwaffe állományából nem csak Adolf Galland, de Munske, Geisshardt és Gentzen is elindult a Lovagkereszt felé vezető életveszélyes úton.

Spirit of hollywood

Magó Károly

aranysas.hu

A rendszerváltás után sok Magyarország felett harcoló amerikai veterán látogatott hazánkba a rokonaikkal. Az emlékek felidézése vagy az elesett katonák gépének lezuhanási helyének felkutatása volt a fő motiváló erő. Ez a történet azért érdekes, mert végig követhetjük a kezdetektől George L. Owens hadnagy katonai pályáját és a család hitét abban, hogy emlékezni kell a hősi halottakra.