Archívum - 2020. november
Égi mentőautó
Tőrös István
Az immár hagyományos Air Wolf Hunting gyakorlaton, 2020 őszén már a H145M is szerephez jutott kutató-mentő konfigurációban. A szakmai nap programjának szervezői ezúttal a Magyar Honvédség speciális tevékenységét kívánták megmutatni az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság vezetőinek és munkatársainak a Gyöngyös melletti Pipis-hegy repülőterén.
Csendes évforduló
Sáry Zoltán
Valószínűleg mindenki látott már rendőrségi helikoptert, ha máshol nem, az autópályák felett, tömegrendezvény során vagy éppen a Balaton környékén. Azt viszont nem sokan tudják, hogy tevékenységük milyen hosszú időre nyúlik vissza.
Díszkíséret
Trautmann Balázs
2020. augusztus végétől egy érdekes és már hosszú évek, talán évtizedek óta nem tapasztalt gyakorlatsorozat kezdődött Európa légterében. A kőkemény politikai üzenetnek is számító repülések főszereplői a veterán B-52H Stratofortress-ek.
Koncepcióváltás
Kővári László
A korszerűsített negyedik generációs harci repülőgépek áttekintésének sorában a svéd ipar büszkesége, a JAS-39 Gripen következik. Az első komolyabb exportsikert magáénak tudó svéd típus gyártása a hazai légierő számára már 2008-ban befejeződött, és napjainkban kezdődik újra, de már a jelentős továbbfejlesztést követően. Tovább »
A legnagyobb testvér
Sáry Zoltán
A repülés története számos legendás típust felvonultat, ezek között jelentős mennyiségű forgószárnyas is van. A világhírű Sikorsky, illetve az általa vezetett csapat több ilyen konstrukciót is megalkotott. Közepes helikoptercsaládját korábban már bemutattuk, most a nagyobb testvérről lesz szó.
A kaszpi-tengeri szörny
Trautmann Balázs
Azt hiszem, semmi kétség: a világ valaha volt legrondább légi járműve szovjet tervezők alkotása, a Kaszpi Szörny becenevet kapott ekranoplán. Az egzotikus csúfság ma már sajnos csak a tenger fenekén, a búvárok számára tekinthető meg, de utóda, a Lun talán megmenekül. Tovább »
Reinkarnáció
Filip Modrzejewski
A Vörös-Fehér Szárnyak Alapítvány tevékenységének köszönhetően július végén a második egykori katonai TS-11 született újjá. A sugárhajtású oktatógép immár civilként hirdeti a lengyel repüléstörténet egyik kiemelkedő fejezetét.
Pergamenre írt meghívó
Tőrös István
Van mire emlékeznünk a TOP GUN és ARANYSAS 30 éves történetéből. Mi is fiatalabbak voltunk, és a vadászpilóták is sokkal szorosabb közösséget alkottak, mint a mostaniak. Ezek a kapcsolatok nemcsak a kiképzési repüléseken és a külföldi légi lövészeteken - nem is beszélve a téli rekreációkról - váltak egyre szorosabbá, de sor került kötetlen Kecskemét-Taszár találkozókra is.
Az első fecske
Sáry Zoltán
Napjainkban már magától értetődőnek tűnik, hogy sugárhajtású repülőgépekkel néhány óra alatt eljuthatunk a nyaralás helyszínére, a harcmező felett pedig a hangnál is sebesebb konstrukciók csapnak össze egymással. Ám ez nem volt mindig így, a légcsavaros korszakot követő generációs ugráshoz igencsak rögös út vezetett.
A repülő Moszkvics
Sáry Zoltán
A szovjet helikoptergyártás mindig is a világ élvonalába tartozott. Termékeik széles körben alkalmazhatók voltak, azokat szinte minden földrészen használták. Az első igazán sikeres konstrukciónak a hazánkban is jól ismert Mi-1 típus bizonyult.
Cinkos összekacsintások
Kővári László
A különböző repülőgéptípusokkal kapcsolatban azt hihetnénk, hogy egy valami 100 százalékig bizonyos, mégpedig az a cég, szervezet, amely kifejlesztette, és gyártotta is. Ez az esetek túlnyomó többségében így is van, némi zavart manapság az okozhat, hogy az utóbbi évtizedekben számos cég megszűnt, vagy beolvadt egy hasonló profilú nagyobb vállalatcsoportba, s ezzel a régi név átalakult.
Coléoptère
Kárpáti Endre
A repülés története során akadt néhány példa, amikor a mérnökök egyszerre több forradalmian új megoldást próbáltak egyetlen konstrukcióba belezsúfolni. Ezek a kísérletek gyakran vezettek végül kudarchoz. Nem alakult ez másként a Coléoptère, a világ egyetlen gyűrűszárnyú repülőgépe esetében sem.
Mustang vágtája…
Toldi Miklós
Nem a repülőnapok széles választéka miatt fogunk emlékezni a 2020-as évre, de a börgöndi és a szegedi szervezőknek köszönhetően a repülés szerelmesei idén is feltöltődhettek. Barátainkkal a börgöndi rendezvényre látogattunk el.
Tiger Meet
Obuch László
1960-ban a Royal Air Force 74. és az U.S. Air Force 79. százada, John Howe és Ed Rackham századparancsnokok ötlete alapján találkozót szervezett a pilóták számára. Mivel mind a két alakulat jelvényében szerepelt a tigris, a Tiger Meet nevet kapta a rendezvény. A program néhány év alatt NATO méretűvé nőtte ki magát.
Oroszlánszívű Erich
Varga Csaba Béla
Az első világháború utolsó két éve a légi hadviselés egyik legizgalmasabb, „hősi” időszakának számít. Az alkalmazott haditechnika még nem volt elég fejlett ahhoz, hogy a légierők egész városokat, védtelen civilek tízezreit pusztítsák el, viszont a megbízható gépek már lehetővé tették, hogy a magasban látványosan összecsapjanak egymással „a levegő lovagjai”
Velünk élő múlt
Magó Károly
A háború áldozatokkal jár. A bombázók az osztály parancsnokát, a haza pedig a kormányzó-helyettesét vesztette el.