Archívum - 2021. február
Éjszakai váltás
Kővári László
2020 kevésbé volt mozgalmas az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis életében, mint az azt megelőző év, amikor a magyar Gripenek újra Litvániába települtek a Balti államok légvédelmének biztosítására, az itthon maradt állomány pedig Pápáról kényszerült ellátni a feladatait. Ugyan még manapság is változatlanul folyik a reptér rekonstrukciója, de a munka legnagyobb része befejeződött, így birtokba lehetett venni a javított futópályát és az új nagyméretű zónát, ahol kényelmesen elférnek a nemrégiben beszerzett szállítógépek. Tovább »
Szárnyas csikók
Sáry Zoltán
A Magyar Honvédség életében hosszú időn át fontos szerepet játszott az L-39, illetve a típust üzemeltető állomány. Feladatrendszerük jóval túlnyúlt a kiképző szerepkörön, sok minden mással is foglalkoztak. Ezen kívül számos hajózó, illetve műszaki számára a pálya kezdetét vagy éppen a végét is jelentette.
Megkésett kitüntetés
Obuch László
Az 1991-es Öbölháborúról szóló cikkekben a nyugati média általában a szövetségesek szemszögéből mutatta be az eseményeket. Rendhagyó módon most egy iraki pilóta történetén keresztül szeretném az olvasók elé tárni az első nap, vagyis január 17. hajnalának eseményeit.
Vihar a sivatag felett
Kővári László
30 évvel ezelőtt, 1991. január 17-én tört ki az „Öbölháború”, amelynek célja a nem sokkal korábban elfoglalt Kuvait felszabadítása volt az iraki megszállás alól. Az ENSZ felhatalmazása alapján 38 ország koalíciója döntött úgy, hogy mivel a felszólítások hatástalanok maradtak, fegyveres erővel kell megfékezni az iraki diktátor, Szaddám Huszein további expanziós törekvéseit.
Obsitosok
Kővári László
2020 decemberében Európa két légiereje is típusbúcsúztatót tartott. Nyugati szomszédunkban, Ausztriában kereken 50 év után kivonták a szolgálatból a Saab 105 kiképző repülőgépeket, a lengyel légierő pedig a hasonló feladatkörű PZL TS-11 Iskra típusától vált meg. A címbéli utalás a felemás búcsúra azért indokolt, mivel mindkét öreg kiképző tovább repül, az egyik a svéd légierőben, a másik pedig a lengyelek bemutató csapatában, így a piros-fehér Iskrákat talán még láthatjuk a jövőben. Érdemes röviden felidézni a két nemzetközileg nem túl elterjedt, de mégis érdekes és kiváló gép történetét.
Rotorlapátos zergék
Trautmann Balázs
Tinédzserkorom végének egyik kiemelt szórakozása volt a Magyaroroszágon „Medicopter 117 - Légimentők” néven futó televíziós sorozat nézése. A derék német hajózók és a feltűnő, piros-sárgára festett MBB BK-117-es helikopter (a szolnoki Airbus H145M-ek nagyapja) számos epizódban az Alpok különböző, zordabbnál zordabb pontjairól szedték össze a bajbajutottakat.
Háború a hegyekben
Roelof-Jan Gort
A modern hadviselés jelentős részét képezik a légi mozgékony műveletek. A helikopterek és szárazföldi csapatok által közösen végzett bevetések igen fontosak, különösen magashegyi környezetben.
Új kihívások
Sáry Zoltán
Az US Marine Corps repülő fegyverneme a második világháború során nélkülözhetetlennek bizonyult. Ennek ellenére nem sokkal később már a fennmaradása volt a tét. Szerencsére az észérvek győztek a bürokraták felett, így a bőrnyakúak a következő hét évtized során sem maradtak légi támogatás nélkül.
Tűzriadó!
Trautmann Balázs
Első olvasatra talán nehéz elképzelni, de már számtalanszor bebizonyosodott: egy, a vízen ringó hadihajóra éppen a tűz a legveszélyesebb. Legyen szó háborús sérülésről, békeidőben történt balesetről, a lángok óriási károkat tudnak okozni - még a kikötőben, békésen álldogálva is. Tovább »
Angyalok a sárban
Toldi Miklós
Napjaink hadviselésének mindennapos és nélkülözhetetlen része a szárazföldi csapatok közvetlen légi támogatása és az ellenséges erők levegőből történő lefogása. A Nagy Háború első két évében a repülőgépek még csak kényszerhelyzetben ereszkedtek kis magasságba a harcterek fölött. 1916-ra ez megváltozott és megjelentek a speciális feladatokat ellátó, alacsonyan tevékenykedő egységek. A borzalmas körülmények között küzdő gyalogosok azt tapasztalhatták, hogy a felhők között csatázó „angyalok” egy része már velük együtt harcol a sárban.
Mindhalálig
Tőrös István
…amikor Charles Elwood Yeager tavaly decemberben csatlakozott a már az égben repülő bajtársaihoz. A világsajtót pillanatok alatt bejárta a szomorú hír, hiszen - ismertebb nevén - Chuck Yeager dandártábornok az emberiség repüléstörténetének ikonikus alakja volt.
Svédcsavar
Kárpáti Endre
A második világháború előestéjén a svéd fegyveres erők meglehetősen szerény képességekkel rendelkeztek. Ez a légierőre is vonatkozott, amely 1939 nyarán mindössze 53 vadászgépet üzemeltetett - ráadásul a Gloster Gladiatorjaik messze nem az élvonalat képviselték. A helyzet javítására összesen 264 vadászrepülőt igényeltek Amerikából, de ezeknek csak töredéke ért el a skandináv országba. Az USA 1940 októberében embargót rendelt el a németbarát Svédországgal szemben, és így csak 60 Seversky EP-1-es került átadásra. 45 darab, már legyártott gépet az USAAC vett át P-35A jelzéssel, ezek közül néhány úgy repült a Fülöp-szigeteken, hogy a törzsükön megtartották a svéd felségjelet, csak a szárnyukra és a farokrészükre került fel az amerikai azonosító.
Könyörtelen kalózok
Varga Csaba Béla
Guadalcanal szigetén veszélyes helyzetbe kerültek a japán túlerő ellen küzdő amerikaiak. Égető szükségük volt korszerű vadászgépekre, amelyek elkergethetik a fejük fölül a félelmetes Zerókat. Kérésük végül meghallgatásra talált, ám távolról sem azt kapták, mint amiben reménykedtek. A zöld pokolba ekkor érkeztek meg az első Corsair „Kalózok”.
Velünk élő múlt
Magó Károly
A repülődandár 1943. január 11-én este kapta a figyelmeztetést, hogy másnap reggel a scsucsjei hídfőből szovjet támadás várható. Az áttörés hamarosan kiteljesedett és komoly veszteségeket okozott. A téma korábban már több alkalommal feldolgozásra került, ezért most az eseményeket a legtöbb esetben a személyes visszaemlékezések segítségével idézem fel.