Archívum - 2021. április
Az első 15 év
Kővári László
2006. március 21-én, azaz 15 évvel ezelőtt érkeztek meg Kecskemétre légierőnk első JAS-39C/D Gripen harci repülőgépei. A másfél évtized egy repülőgéptípus esetében már az életkor kb. felének számít, ami azt jelenti, hogy lassan el kell kezdeni az esetleges üzemidő-hosszabbításon és korszerűsítésen, netán típusváltáson gondolkodni. Az előbbi, vagyis a hosszabbítás nem rajtunk múlik, annak lehetőségeit - az üzemeltetési tapasztalatok alapján - a gyártó hatásköre kidolgozni. Ha az eddig felhasznált repült óra mennyiséget tekintjük, akkor a magyar Gripen-flotta messze van még a lehetséges élettartam felétől, mivel azt nem használtuk ki. Tovább »
Pixelvilág
Trautmann Balázs
Megmondom őszintén, nekem nem hogy elrejti, de a szememet üti ki, amikor egy katonai repülőgép kisebb-nagyobb pixelekből alkotott álcázófestést kap. Pedig egy időben a spotterek kedvence témája volt például szlovák barátaink „négyszögletesített” MiG-29-ese is… Tovább »
Jól tartja magát
Kővári László
A negyedik generáció legsikeresebb típusának első kísérleti példánya 47 évvel ezelőtt, 1974 januárjában repült először, és a Fighting Falcon azóta töretlen karriert tudhat magáénak. A gyártása változatlanul folyik, napjainkig már 4600 darab hagyta el a végszerelő sorokat, amelyek nemcsak az USA-ban, hanem több más országban is működtek. A teljes flotta mögött hatalmas tapasztalat áll, elég, ha csak az eddig teljesített több mint 19 millió (!) repült órát és négyszázezernél több éles harci bevetést említjük.
Mennyivel megy?
Kővári László
Régen a kissrácok az autóskártya lapjain a legfontosabb adatnak a sebességet tekintették, pedig ahogy más járművek esetében, úgy a gépkocsiknál sem ez a leginkább lényeges. Sokan a harci repülőgépeket is eszerint minősítették, hiszen biztosan az a jobb, amelyik a gyorsabb is. A sebesség megítélésének esetében azonban jelentős változások történtek, a hetvenes évek óta ritkaságszámba megy, ha egy-egy repülési világrekord megdől a csúcsteljesítmények terén.
Befejezetlen történet
Barta Endre
Megint eljött valaki hozzátok... Bemutatkoznék: 01-es vagyok, gyári számom 2960535116, végszerelésem 1990. október 2-án fejeződött be Moszkvában a korábbi GAZ-30-nál. Ma ezt az üzemet Znamja Truda Moszkvai Gépgyárnak nevezik. Gyári berepülésem a következő héten történt meg, majd „némi” ácsorgás várt rám a gyárudvaron. Tömören ennyi lehetne a száraz bevezető, hiszen minden más, ami ezután következett az életemben, még gondolati síkon sem létezett ekkortájt.
Piros-fehér légierő
Filip Modrzejewski
Magazinunk előző számában bemutattuk a lengyel légierő által használt harci típusokat és a merevszárnyú szállítógépeket. A sokszínű légiflotta nem lenne teljes a forgószárnyasok, illetve a kiképzésre szolgáló eszközök nélkül.
Legenda vagy valóság?
Polgár Tamás
Évek óta jól ismertek és alaposan dokumentáltak az 1999. március 27-i események, amelyek során az Egyesült Államok légierejének Vega 31 hívójelű F-117 Nighthawk vadászbombázóját végzetes rakétatalálat érte Szerbia fölött. Arról azonban mindmáig csak szóbeszédek terjengtek, hogy néhány nappal később egy másik F-117-es is súlyosan megsérült egy hasonló találattól, s csak a vakszerencsén múlott, hogy ma nem két, hanem csak egy „lopakodó” roncsait tekinthetik meg a látogatók a belgrádi Aeronautikai Múzeumban. Ráadásul ezt a gépet is a Dani Zoltán ezredes vezette 250. légvédelmi rakétadandár 3. ütege találta el.
GPS ládavadászat
Kárpáti Endre
A 2020-as év nem az utazgatásról szólt. Ugyan a kijárási korlátozást néhány hónap után feloldották, de a határátlépés továbbra is problémás maradt. A légibemutatókat is sorra lemondták a szervezők, így nem csak a családi nyaralások váltak bizonytalanná, de a repülős túrák is. Mi maradt azoknak, akiket hozzám hasonlóan már régen megcsípett a vándorbogár? A belföldi, statikusabb célpontok.
Jó ötletnek tűnt
Trautmann Balázs
Az ejtőernyősök fura figurák. Ha meglátnak egy repülőgépet, akár merev- vagy forgószárnyast, rögvest azon kezd kattogni az agyuk: milyen érzés lehet belőle kiugrani? Legyen az katonai teherszállító vagy polgári mentőhelikopter: ha repül, abból próbaképpen valaki előbb-utóbb kiveti magát - hasán-hátán a megfelelő ernyőkészlettel…
Védőszárnyak
Sáry Zoltán
Hazánk közel fél évszázadon át a kommunista blokk részét képezte, egyértelmű tehát, hogy a szovjetek által vezetett nemzetközi szervezeteknek is tagjai lettünk. A katonai jellegű Varsói Szerződésben vállalt szerep minden tagállamra komoly hatással volt.
Kudarc vagy siker?
Obuch László
Az Öbölháborúról szóló sorozat záró cikkében a RAF Tornado alakulatainak szerepléséről szeretnék az olvasó elé tárni néhány érdekességet. A brit légierő többfeladatú gépei nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket az éles bevetések alatt, de a személyzetek áldozatkész munkája nem hagyott kívánnivalót maga után.
Lovagkeresztes légiós
Varga Csaba Béla
A francia idegenlégióban igazi legendának számít az a katona, aki a Luftwaffe pilótájaként több mint száz légi győzelmet aratott a 2. világháborúban, kiérdemelte a Vaskeresztet, a Lovagkeresztet, majd a német vereséget követően a világ egyik leghíresebb alakulatában kezdett új életet. Közemberként, tisztesként és tiszthelyettesként tizennyolc hosszú éven át szolgált Vietnámban, Algériában és az afrikai gyarmatokon.
Velünk élő múlt
Magó Károly
1943. február 22-én a „Dél” hadseregcsoport megindította ellentámadását, így az áttörés után újra szervezett állomány folytatta az eredeti harcfeladatokat. A vadászrepülők mellett a távolfelderítők szintén sok feladatot kaptak, hiszen az ellenség bebizonyította, hogy kellő erővel rendelkezik egy átfogó támadáshoz.