Archívum - 2021. augusztus
31 éve kezdődött
Kővári László
A rendszerváltás óta, ilyen hosszú szünetet követően nagyszabású nemzetközi légi bemutató még nem volt hazánkban. Az utolsót ugyanis 2013-ban rendezték, így legfőbb ideje, hogy a vírushelyzet lecsengésével a laikus és a hozzáértő „kiéhezett” közönség egyaránt megkapja a maga szükséges zaj- és kerozingőz adagját, amire 2021. augusztus végén nyílik majd módja.
Páratlan páros
Tőrös István
118 évvel ezelőtt, 1903. december 17-én a Wright testvérek megvalósították az emberiség évszázados vágyát, az észak-karolinai Kitty Hawk-ban levegőbe emelkedett az első motor hajtotta repülőeszköz, a Flyer. Először csodájára jártak az új látványosságnak, majd alig több mint 10 év múlva már terepszínűre festették a repülőgépeket, és harcba küldték azokat a csodálatos férfiakat. A lövészárkok feletti légi harcokban születtek meg azok a látványos manőverek, amelyek a mai napig mágnesként vonzzák a katonai repülés kedvelőinek tekintetét. A rátermettség, a biztos kéz és a jól felkészített repülőgép minden látványos airshow-produkció titka. 2021. augusztus 28-29-én Majerik Máté főhadnagynak és Szentendrei Dávid századosnak tapsolhatnak majd a Nemzetközi repülőnapra és haditechnikai bemutatóra kilátogatók Kecskeméten. Tovább »
A Gripen „kalapácsa”
Kővári László
A kecskeméti Puma repülőszázad elsősorban akkor kerül a média látókörébe, amikor egy kommunikációs hibával küszködő, vagy csak felületesen szabálykövető személyzettel hazánk felett átrepülő utasszállító „igazoltatása” válik szükségessé. A fegyveres készenléti géppár folyamatosan rendelkezésre áll, szárnyvégeiken egy-egy AIM-9 Sidewinder kis hatótávú, infravörös légiharc-rakétával, amely azonban csak az egyik rendszeresített fegyvertípust jelenti. Tovább »
A legendás delta búcsúja
Kővári László
2021. május 21-én Szerbia légierejéből hivatalosan kivonták az utolsó MiG-21-est is. A típus 59 éves története déli szomszédunknál ezzel véget ért, bár nem úgy, ahogy szerették volna. Nemrégiben még 2026-ig számoltak a típussal, amelyek üzemben tartása az anyagi mellett technikai akadályokba is ütközött, még annak ellenére is, hogy fel voltak készülve a saját erőből végzett nagyjavításokra és üzemidő-hosszabbításokra.
Exportra éhes aligátor
Sáry Zoltán
Szinte mindenki látott már jellegzetes, sárga színűre festett mezőgazdasági helikoptert, amely sivító hangjával még azok figyelmét is magára vonja, akiket egyébként nem érdekelnek az ilyen eszközök. A különleges kinézetű égi szekér Kamov tervezőirodájának szülötte. A mérnök és csapata e típus mellett számos érdekes forgószárnyast is készített.
Viharban született
Trautmann Balázs
Nem csupán a nevében hordozza a vihart a horvát légierő műrepülő köteléke: már a létrehozásukat is a balkáni polgárháború - horvát szempontból - legsikeresebb katonai akciójára, az 1995. augusztusi Vihar-hadműveletre való megemlékezésnek köszönhetik.
Harmincévesek
Sáry Zoltán
A legtöbb híres katonai repülő bemutatócsoporttal a nyugati országok rendelkeznek, ám van néhány kivétel is. Jó példa erre az orosz légierő egyik csapata, amely a látványos programját a legendás Szu-27 családdal prezentálja.
ATLANTIC TRIDENT 2021
Joris van Boven
A nehéz kezdet ellenére az idei év során már számos nemzetközi hadgyakorlatot is sikerült megrendezni. Ilyen volt májusban a francia Mont-de-Marsan bázison tartott Atlantic Trident, melyen a vendéglátókon kívül a brit, illetve az amerikai légierő is részt vett.
Telt ház a Bakony alján
Toldi Miklós
Idén márciusban a NATO-tagországok részvételével nagyszabású gyakorlatsorozat (Defender Europe 21) vette kezdetét. Tizenkét országban - köztük Magyarország több pontján - hajtották végre feladataikat a kijelölt szárazföldi és légi egységek. A gyakorlatsorozat egyik állomása a légi feladatokra koncentráló „Blue Sky 21” volt, amelyből az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Dandár katonái, az amerikai 12th Combat Aviation Bigade és az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis forgószárnyasai, valamint a MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis egységei egyaránt kivették a részüket. Lehetőséget kaptunk, hogy egy délután erejéig figyelemmel kísérhessük a Bakony Harckiképző Központ területén megtartott éleslövészetet.
Feláldozott bombázók
Kárpáti Endre
Az Arhangelszkij SzB volt 1941 nyarán a Szovjetunió legfontosabb bombázógépe. Csak a nyugati határ mentén több mint 1500 példány állomásozott belőle, viszont 1942 elejére szinte teljesen eltűnt a frontokról. A spanyol polgárháborúban és a mandzsúriai harcokban még kitűnően teljesítő kétmotoros az alulképzett hajózóival már nem vehette fel a versenyt a Luftwafféval.
Pápai emlékek
Barta Endre
okan, sokáig kérleltek, hogy eljöjjek ide, ám bevallom, nem sok kedvem van hozzá, még ha időről időre érkeznek is „a kérések”... Hogy miért ez az elzárkózás? Azt hiszem, a személyi adataimat látva rögtön világos lesz mindenkinek, aki tudja, hogy mi az a MiG-23-as, ék alakkal. A típusom léte sosem tűnt problémamentesnek Magyarországon, sőt a teljes keleti blokkon belül is leginkább mi, a „gyakorlók” voltunk a „sötét lovak” a korai jetek után. A statisztika alapján erre a minősítésre rá is szolgáltunk.
Vakító tűzgömb
Magó Károly
A mai napig komoly viták tárgya, hogy katonailag indokolt volt-e az atombomba bevetése, de abban szinte mindenki egyetért, hogy Hirosima a katonai pusztítás egyik jelképévé vált. A támadásról és a következményeiről igen részletes beszámolók és tanulmányok készültek, így ezek elég közismertek az érdeklődők körében. Azonban kevésbé ismert szelete a tragikus eseményeknek, hogy egy magyar ember is meghalt a támadásban.
Éjszakai árnyak
Kiss Roland
A Bombázóparancsnokság Hamburg elleni támadása rávilágított arra, hogy egy erős bombázóflotta milyen erejű csapásra képes. Egyetlen támadásban kicsit kevesebb német polgárt öltek meg, mint amennyi brit civil az egész háború alatt meghalt. A felismerés a Luftwaffe-nak is mellbevágó volt.
Acél angyal
Varga Csaba Béla
Amelia Mary Earhart neve aranybetűkkel van beírva a repülés nagykönyvébe. A bátor és talpraesett pilótanő egy egész nemzedéknek mutatott példát az elszántságával. Számtalan rekord megdöntése után még egy utolsó nagy utazásra, egy világ körüli repülésre vállalkozott. Azt tudjuk, hol szállt fel, ám mind a mai napig titok, hogy mi történt vele, mielőtt mindörökre eltűnt volna a felhők között.
Velünk élő múlt
Magó Károly
Kurszknál a magyar hajózók a földi harcok főirányában tevékenykedtek, ezért megnövekedett az összecsapások száma. Sok magyar ász ekkor kezdte meg a győzelmi sorozatát.