Archívum - 2023. február

A turul kitárja szárnyait

Tőrös István

aranysas.hu

Az elmúlt év számos változást hozott a Magyar Honvédség életében, új szervezeti elemek jöttek létre, amelyek közül magazinunk számára a Légierő Parancsnokság a legfontosabb. A parancsnoki teendőkkel megbízott dr. Koller József dandártábornok nevét olvasóink korábban az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis vezetőjeként ismerhették meg. Tovább »

Csapatmunka

Kárpáti Endre

aranysas.hu

Négy hónap, 19 éles riasztás, 246 felszállás, 304 repült óra. Az ARANYSAS Litvániában járt, hogy bemutathassuk a Balti Légirendészeti Misszió számai mögött álló embereket és tevékenységüket. Tovább »

Másodvirágzás

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Egészen a 2020-as évek elejéig erősen hasonlított a használt katonai repülőgépek piaca az egykor nagy értékű, prémiumkategóriás autókéhoz. Ami a villa előtt álló „nagyautóként” kezdte a pályafutását, gyakran egy távoli ország nagy nehezen fenntartott munkajárgányaként igyekezett minél tovább életben maradni.

Nagybevásárlás

Trautmann Balázs

aranysas.hu

A NATO legnagyobb kelet-európai országa 2014 óta erőteljesen, 2021-től pedig egyenesen rohamléptekkel fejleszti haderejét. Ennek a magyar szemmel szinte elképzelhetetlen tempójú képességfejlesztésnek a légierő is fontos részét képezi.

Varázslat az égen

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A legendás „százas széria” második tagja igazi hidegháborús konstrukció volt, eredetileg kísérővadásznak tervezték. Bár annak mégsem rendszeresítették, végül nukleáris csapásmérőként, elfogóvadászként, sőt még felderítőként is használták.

Jessica legendája

Sáry Zoltán

aranysas.hu

Miként magazinunk korábbi számában beszámoltunk róla, a 2022. novemberi megdöbbentő amerikai veteránrepülő-katasztrófa egyik érintettje egy B-17-es volt. A repülőgép különleges története miatt indokolt, hogy részletesen is bemutassuk.

Égi kötelék

aranysas.hu

A repülők hite szerint létezik egy kötelék odaát, ahol az eltávozott repülők újra repülnek, repülhetnek...

Egy kis nemzet hőse

Polgár Tamás

aranysas.hu

1954. június 20-án, Tel Aviv Ramat Gan nevű negyedében felsírt egy újszülött kisfiú. Szülei, Tonya és Eliezer Wolferman - mindketten német születésűek, a náci üldöztetések túlélői - az Ilan nevet adták neki, ami héberül fát jelent, utalásként az élet fájára. A kis Ilan Beér-Shévában, a Negev-sivatag „fővárosában” nőtt fel, ott is érettségizett 1972-ben. Ugyanezen év augusztusában lépett az izraeli légierő kötelékébe, és kezdődött nem mindennapi repülőkarrierje. Ekkor változtatta meg nevét is Wolfermanról Ramonra.

Csak a csillag színe változott

Obuch László

aranysas.hu

A P-40 vadászrepülőgépet amolyan szürke eminenciásként jegyzik a repülés történetében, pedig több mint kétszáz pilóta lett ász a botkormánya mögött. A P-51 Mustang és a P-47 Thunderbolt után a legnagyobb számban gyártott amerikai típusnak számított a második világháborúban. A Lend-Lease szerződés keretében a Szovjetunió is kapott az egymotoros vadászból 1941 szeptemberétől kezdődően. A Vörös Hadsereg pilótái ugyan nem rajongtak a vadászgépért, de minden segítségre szükségük volt a Luftwaffe legyőzéséhez.

Tesztbábuk küldetése

Polgár Tamás

aranysas.hu

2022. november 16-án, floridai idő szerint hajnali 1 óra 47 perckor megtörtént végre, amire 1972 óta vártunk: ismét „embert” szállító űrhajó indult a Holdra. Ezúttal még asztronauták és leszállás nélkül, ahogyan egykor az Apollo program is kezdődött. Az Artemis 1 már sikeresen visszatért a Földre, de ezúttal a sajtóérdeklődés szinte teljes hiánya mellett. A hőskor elmúlt, s ma már az űrhajózás mégoly látványos eredményei sem hozzák lázba a laikus nagyközönséget. Pedig most jóval többről van szó, mint zászlók kitűzéséről és szikladarabok gyűjtögetéséről. Az emberiség szinte észre sem vette, hogy történelmi fordulóponthoz érkezett.

Kiállhatatlan, de legyőzhetetlen

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

Az I. világháború végén Párizsban hatalmas parádéval ünnepelték meg az antant győzelmét. A légierő zászlóját egy alacsony, ingerült arcú férfi vitte a díszelgők előtt. René Fonck hiába számított az antant legsikeresebb vadászpilótájának, élete végéig olyan magányos maradt, mint pályafutása csúcspontján, a dicsőséges győzelmi felvonuláson.

Velünk élő múlt

Magó Károly

aranysas.hu

A keleti front légi harcai mellett egyre inkább számítani kellett a hazai égen megjelenő szövetséges kötelékekre. Az éjszaka leple alatt tevékenykedő támadók ellen nem volt magyar éjszakai vadászrepülő alakulat, így csak a nappali bevetéseken tudták védeni a hazát a magyar pilóták.