Archívum - 2023. február
A turul kitárja szárnyait
Tőrös István
Az elmúlt év számos változást hozott a Magyar Honvédség életében, új szervezeti elemek jöttek létre, amelyek közül magazinunk számára a Légierő Parancsnokság a legfontosabb. A parancsnoki teendőkkel megbízott dr. Koller József dandártábornok nevét olvasóink korábban az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis vezetőjeként ismerhették meg. Tovább »
Csapatmunka
Kárpáti Endre
Négy hónap, 19 éles riasztás, 246 felszállás, 304 repült óra. Az ARANYSAS Litvániában járt, hogy bemutathassuk a Balti Légirendészeti Misszió számai mögött álló embereket és tevékenységüket. Tovább »
Másodvirágzás
Trautmann Balázs
Egészen a 2020-as évek elejéig erősen hasonlított a használt katonai repülőgépek piaca az egykor nagy értékű, prémiumkategóriás autókéhoz. Ami a villa előtt álló „nagyautóként” kezdte a pályafutását, gyakran egy távoli ország nagy nehezen fenntartott munkajárgányaként igyekezett minél tovább életben maradni.
Nagybevásárlás
Trautmann Balázs
A NATO legnagyobb kelet-európai országa 2014 óta erőteljesen, 2021-től pedig egyenesen rohamléptekkel fejleszti haderejét. Ennek a magyar szemmel szinte elképzelhetetlen tempójú képességfejlesztésnek a légierő is fontos részét képezi.
Varázslat az égen
Sáry Zoltán
A legendás „százas széria” második tagja igazi hidegháborús konstrukció volt, eredetileg kísérővadásznak tervezték. Bár annak mégsem rendszeresítették, végül nukleáris csapásmérőként, elfogóvadászként, sőt még felderítőként is használták.
Jessica legendája
Sáry Zoltán
Miként magazinunk korábbi számában beszámoltunk róla, a 2022. novemberi megdöbbentő amerikai veteránrepülő-katasztrófa egyik érintettje egy B-17-es volt. A repülőgép különleges története miatt indokolt, hogy részletesen is bemutassuk.
Égi kötelék
A repülők hite szerint létezik egy kötelék odaát, ahol az eltávozott repülők újra repülnek, repülhetnek...
Egy kis nemzet hőse
Polgár Tamás
1954. június 20-án, Tel Aviv Ramat Gan nevű negyedében felsírt egy újszülött kisfiú. Szülei, Tonya és Eliezer Wolferman - mindketten német születésűek, a náci üldöztetések túlélői - az Ilan nevet adták neki, ami héberül fát jelent, utalásként az élet fájára. A kis Ilan Beér-Shévában, a Negev-sivatag „fővárosában” nőtt fel, ott is érettségizett 1972-ben. Ugyanezen év augusztusában lépett az izraeli légierő kötelékébe, és kezdődött nem mindennapi repülőkarrierje. Ekkor változtatta meg nevét is Wolfermanról Ramonra.
Csak a csillag színe változott
Obuch László
A P-40 vadászrepülőgépet amolyan szürke eminenciásként jegyzik a repülés történetében, pedig több mint kétszáz pilóta lett ász a botkormánya mögött. A P-51 Mustang és a P-47 Thunderbolt után a legnagyobb számban gyártott amerikai típusnak számított a második világháborúban. A Lend-Lease szerződés keretében a Szovjetunió is kapott az egymotoros vadászból 1941 szeptemberétől kezdődően. A Vörös Hadsereg pilótái ugyan nem rajongtak a vadászgépért, de minden segítségre szükségük volt a Luftwaffe legyőzéséhez.
Tesztbábuk küldetése
Polgár Tamás
2022. november 16-án, floridai idő szerint hajnali 1 óra 47 perckor megtörtént végre, amire 1972 óta vártunk: ismét „embert” szállító űrhajó indult a Holdra. Ezúttal még asztronauták és leszállás nélkül, ahogyan egykor az Apollo program is kezdődött. Az Artemis 1 már sikeresen visszatért a Földre, de ezúttal a sajtóérdeklődés szinte teljes hiánya mellett. A hőskor elmúlt, s ma már az űrhajózás mégoly látványos eredményei sem hozzák lázba a laikus nagyközönséget. Pedig most jóval többről van szó, mint zászlók kitűzéséről és szikladarabok gyűjtögetéséről. Az emberiség szinte észre sem vette, hogy történelmi fordulóponthoz érkezett.
Kiállhatatlan, de legyőzhetetlen
Varga Csaba Béla
Az I. világháború végén Párizsban hatalmas parádéval ünnepelték meg az antant győzelmét. A légierő zászlóját egy alacsony, ingerült arcú férfi vitte a díszelgők előtt. René Fonck hiába számított az antant legsikeresebb vadászpilótájának, élete végéig olyan magányos maradt, mint pályafutása csúcspontján, a dicsőséges győzelmi felvonuláson.
Velünk élő múlt
Magó Károly
A keleti front légi harcai mellett egyre inkább számítani kellett a hazai égen megjelenő szövetséges kötelékekre. Az éjszaka leple alatt tevékenykedő támadók ellen nem volt magyar éjszakai vadászrepülő alakulat, így csak a nappali bevetéseken tudták védeni a hazát a magyar pilóták.