Archívum - 2023. június
A legendás 101. örökösei
Tőrös István
A Magyar Honvédség életében történt változások elérték az egykori MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázist is, bár a legendás Puma vadászpilóta neve megmaradt, a hadrendi szám - az elődök előtti tisztelgésként - 101-re módosult. Az immár repülődandárként jegyzett alakulat parancsnoka Gróf Gergely ezredes. Tovább »
Állandó készültségben
Trautmann Balázs
2023. május 28. jeles nap az Izraeli Légi- és Űrerők életében: 75. születésnapját ünnepelheti a világ egyik legismertebb és legelismertebb - nem mellesleg folyamatosan harcban álló - légiereje. Ők azok, akik nem hibázhatnak: egy elveszített háborút ugyanis már nem fog követni egy újabb, mert nem lesz ország.
A Gazelle és a Puma közé tervezték
Sáry Zoltán
A helikopteres iparág az 1960-as években komoly fejlődésen ment keresztül, sorra készültek az ígéretes konstrukciók. A francia Sud Aviation cég élen járt a munkálatokban, náluk is egyre használhatóbb gépek születtek.
Elnöki szolgálat
Trautmann Balázs
A világ legjobban védett repülőtere - legalábbis az amerikai haditengerészet vezérkari főnöke szerint. A világ legdrágább hadihajója - sóhajtoznak az amerikai pénzügyminisztériumban. Kiváló célpont - nyalogatják a szájuk szélét a kínai hadművészek. Senkit nem hagy tehát hidegen ez az acélba csomagolt, kifinomult formájú fenyegetés…
Civilek a pályán
Sáry Zoltán
A világ néhány országában a polgári repülés is részt vesz az ország biztonságának erősítésében. Jó példa erre az USA, ahol a második világháború óta külön szervezet támogatja a fegyveres erőket. Sőt, szükség esetén még életeket is mentenek.
Egy hajtóműves csúcstípus
Jakub Sliwinski-Filip Modrzejewski
Magazinunkban többször szóba kerültek már a svájci Pilatus repülőgépgyár termékei. A különleges kinézetű, egyetlen légcsavaros, gázturbinával ellátott PC-12 elsősorban üzleti repülésre készült, ám számos légierő is hadrendbe állította. Az eleve jól sikerült konstrukciót a cég jelentősen továbbfejlesztette.
A harcterek mindenese
Kárpáti Endre
Hugo Junkers csúnyácska szállítógépe a háború előtt civilek tömegei számára tette elérhetővé a légi utazást - majd ennél is sokkal fontosabb szerepet töltött be az egyenruhás utasok szállításában, a Luftwaffe szállítóerőinek gerinceként.
Felemás kezdetek
Sáry Zoltán
A Mikojan-Gurjevics névről szinte mindenkinek a legendás sugárhajtású vadászgépek jutnak az eszébe. Ugyanakkor a történet nem ezekkel kezdődött: a két mérnök már a légcsavaros korszakban is alkotott világhírű konstrukciót, illetve különleges kísérleti gépet.
Fészekrakó program
Kiss Dezső
Vezetek éppen, tempósan haladok a reggeli órán, amikor a barátom hív. A kölcsönös köszöntés után megkérdezi, merre tartok, majd magától válaszol is: „Ne mondd! Hallom a hangodon! Mész a kedves repülődhöz szerelni!”Igen! Megyek Kecelre a „Tízeshez”. Abban is igaza van neki, hogy olyasmi érzés kerít ilyenkor hatalmába, amelyet legjobban A. A. Milne fogalmazott meg a Micimackó-ban: „Az a nap a kedvencem, amit veled tölthetek. Szóval, ez a kedvenc napom.” Lassan két esztendeje valóban kevés kedvenc napom van csak, ha nem lehetek ott a 10-es oldalszámú Szu-22M3 típusú repülőgépnél, avagy nem foglalkozhatok vele műszaki leírásokat tanulmányozva, esetleg csak fejben tervezgetve. Tovább »
Bányából a felhők fölé
Varga Csaba Béla
A múlt század hatvanas és hetvenes éveiben a hollywoodi filmrendezők jól tudták, kit kell hívniuk, ha egy kőkemény harcost, háborús veteránt, vagy az igazságért mindenre képes zsarut alakító karakterszínészre volt szükségük. Charles Bronsonról sokan azt mondták, azért tudja olyan nagy átéléssel alakítani a vasöklű, elszánt fenegyerekeket, mert a szegény bányászcsalád fiának jellemét a II. világháború égi csataterein kovácsolták acélkeményre.
Hadizsákmányok
Obuch László
A legismertebb második világháborús japán vadászrepülőgép vitathatatlanul a Zero. Félelmetes ellensége volt az amerikai pilótáknak a csendes-óceáni hadszíntéren. A rendkívül gyors és fordulékony egymotoros gép fanatikusan vakmerő pilótái sokáig fölényben harcoltak az Amerikai Hadsereg Légierejének lomhább típusaival szemben. A legyőzéséhez kivételes szerencsére és komoly mérnöki szaktudásra is szükségük volt az amerikaiaknak.
Velünk élő múlt
Magó Károly
Legtöbbször vakítóan kék ég fogadta a Magyarország fölé érkező amerikai bombázókötelékeket és a kísérő vadászgépeket. 1944. június 30-án azonban vastag felhőréteg takarta hazánkat, így a célpontok fedettsége miatt visszarendelték a bevetésre küldött gépeket, de félve az összeütközés lehetőségétől többen is másodlagos célpontok felé indultak.