Archívum - 2024. augusztus

Variaszárnyú jubileum

Sáry Zoltán

aranysas.hu

Bár napjainkban a szerepe már jelentősen csökken, a Panavia program során kifejlesztett repülőgép még mindig első vonalbeli csapásmérőnek számít. A prototípus fél évszázaddal ezelőtt emelkedett először a levegőbe. Tovább »

Drónkeringő

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Sokan a 2022. február 24-én megindult orosz támadással kitört második ukrán háborút tekintik a világ első, drónközpontú „rendes” háborújának. A vélemény megalapozott: az óriási áldozatokkal járó konfliktus során két, közel azonos technológiai szintet képviselő, gépesített haderő csap össze - és a drónok 2024 közepére kulcsfontosságú szerepet harcoltak ki maguknak.

A túlélés iskolája

Sáry Zoltán

aranysas.hu

A címben szereplő holland márkanévről általában az első világháborús legendás vadászgép, esetleg a Malévnál is használt utasszállító jut az ember eszébe. Pedig a hidegháború idején is számos érdekességet gyártottak.

Bázis útikalauz

Horváth Viktor

aranysas.hu

Ha valaki már a hetvenes-nyolcvanas években is épített maketteket, (legalábbis vidéken) feltűnhetett neki a csehszlovák készletek túlsúlya a boltokban. Nos, nem a játékipar fejlettsége okozta ezt a jelenséget, a KGST ország repülőhagyományai éppen olyan régre nyúlnak, mint más nagyhírű európai államoké. Iparuk nagyszerű repülőgépeket állított elő évtizedeken keresztül, sokszor licencben, de minden esetben nagy szakértelemmel.

Törzsfőnökválasztás

Horváth Viktor

aranysas.hu

Ha vietnámi háborúról filmet nézünk, előbb-utóbb becsattog valamelyik oldalról egy ikonikus helikopter. Tömpe, barátságos orra, nagy szélvédője miatt akár rajzfilmbe is illene. Mindkét oldalajtó ki van nyitva, vagy esetleg le is van szerelve. A géppuskás hanyagul cigarettáját a Ray-Ban napszemüveg gyűrűjébe dugva irtja az ellenséget…

Életveszélyes szolgálat

Kárpáti Endre

aranysas.hu

A pilóta feladata, hogy a gép a levegőbe emelkedjen, a lövészé pedig, hogy ott is maradjon - tartotta a mondás a második világháborúban. A bombázógépek fedélzetén mindenkinek megvolt a maga dolga - a tornyokban ülőké az, hogy megvédjék a gépet, de leginkább a többiek épségét. Ők voltak a ranglétra legalján helyet foglaló, legkevésbé képzett hajózók, akik gyakran a sorállományból kerültek ki.

Holdistennő legendája

Vincze Miklós és Schuminszky Nándor

aranysas.hu

A hetvenes években, a feszültebb szovjet-kínai viszony időszakában keringett a következő pesti vicc a kelet-ázsiai ország holdprogramjáról:
Brezsnyev irodájába belép a hírszerzés vezetője, s így szól:
- Főtitkár elvtárs, van egy jó és egy rossz hírem, melyiket mondjam előbb?
- Essünk túl a rossz híren - hangzik Leonyid Iljics válasza.
- A kínaiak felmentek a Holdra.
Mire Brezsnyev:
- Ez tényleg borzasztó. És mi a jó hír?
- Mind felment!

Nevük áruvédjegy

Horváth Viktor

aranysas.hu

A gyár kicsivel több, mint negyedszázadig viselte a fogalommá vált nevet. A sokoldalú vállalkozó, Armand Deperdussin alapította az első világháború előtt. A katonai repülés iránt érdeklődő olvasónak nem biztos, hogy azonnal nyilvánvaló a jelentősége, hiszen nem viselte nevét egyetlen harci repülőgép sem. Ám ha valaki a hőskor, azaz a Wright testvérek első szárnyalásától a nagy világégésig tartó időszak légi története kapcsán szeret kutatni, akkor jó ismerősbe botlik. A belga származású aviatikus Curtiss, Bleriot és Farman mellett eredeti, hamisítatlan alakja az első próbálkozásoknak.

Féltve őrzött titok

Scheinring Endre

aranysas.hu

Az első világháborút követően a katonai teoretikusok lázasan kutatták azt az új csodaszert, amivel sikerülhet kitörni a megmerevedett, és ezért az adott technológiai szinten manőverező hadviseléssel leküzdhetetlen arcvonalak fogságából. Míg a szárazföldi haderőnem jövőjét tanulmányozók az éppen csak színre lépő harckocsikban látták meg a lehetőséget a mélységben történő előretörésre, addig egy másik, éppen születőfélben lévő haderőnem, a légierő képviselői a stratégiai bombázókban vélték felfedezni a jövő csodafegyverét.

Az utolsó szalmaszál

Trautmann Balázs

aranysas.hu

Az Egyesült Királyság és a kontinentális Európa között húzódó Csatorna, azaz a La Manche nem csupán természetes védvonalként működött a második világháború első napjától, hanem halálos csapdaként is. Az 560 kilométer hosszú és 34-240 kilométer széles tengerszakasz még a nyári hónapokban is hideg fogadtatásban részesítette azokat a (bal)szerencsés hajózókat, akik a légicsaták következményeként kénytelenek voltak elhagyni gépeiket, és ejtőernyőjükre hagyatkozva érkeztek meg a hullámok közé. Tovább »

A sebesség megszállottja

Varga Csaba Béla

aranysas.hu

A nagyvilág csak a második világháború után ismerte meg annak a brit hajózónak a nevét, akit a győzelmei és a bátorsága miatt több mint féltucatnyi alkalommal tüntettek ki a legjelentősebb érdemrendekkel. Neville Duke az ötvenes évek leghíresebb berepülő pilótájának számított. Békeidőkben is ugyanolyan vakmerően repült, mint Hitler ellen harcolva. Barátai és vetélytársai is a száguldás megszállottjának tartották.

Velünk élő múlt

Magó Károly

aranysas.hu

1944-ben Magyarországon harcokkal telt a karácsony és az újév. A főváros bekerítése után már nem volt kérdés, hogy a szovjeteket nem lehet megállítani Berlin felé.