Archívum - 2012. augusztus
Füstbe ment terv
Kővári László
Az ezredfordulót megelőző években első számú honvédelmi téma volt a harci repülőgépek típusváltása, noha 1993-ban 28 MiG-29-essel bővült légierőnk. Az orosz típussal a politika azonban csak átmeneti időre számolt, a Nyugathoz történő közeledés egyik megnyilvánulása volt, hogy mindenáron onnan akartak újabb típust beszerezni.
A Sturmovik unokája
Kővári László
A finoman szólva nem szép hangú madár magas életkort érhet meg, ugyanez jellemző a róla elnevezett orosz csatarepülőgépre is. A Szu-25-ös (becenevén Gracs - Varjú) üzemidő-hosszabbítása és korszerűsítése jelenleg is folyik, bár csak korlátozott mennyiségben, de még két évtizedig szolgálatban marad az orosz légierőben.
A haditengerészeti változat
Kárpáti Endre
Mihail Mil napjainkig töretlen sikerű gázturbinás szállítóhelikopterének, a Mi-8-asnak a bázisán számos további típust alakítottak még ki. A típuscsaládban elkészült hosszított törzsű szállító prototípus, erősebb hajtóműves mindenes, rettegett harci helikopter és egy úszóképes haditengerészeti változat is, a Mi-14-es.
A hadirepülés évszázada
Kővári László
Csehországban június elejére időzítették az első idei jelentősebb nemzetközi repülőnapot, amelyből hármat is terveztek. Érdekes módon arrafelé fel sem merül annak lehetősége, hogy valamely évben ne rendezzenek ilyesfajta eseményeket, pedig a költségvetések cseh barátainknál is szűkösek.
Rászoktak a jóra
Deák Krisztián
"A pilóta nélküli felderítőgépek használata olyan, mint a legdurvább drog: egyszer kell csak kipróbálnod, mit nyújt, és sosem akarod abbahagyni." A kissé talán túlzónak tűnő kijelentést Jonathan McMullan alezredes engedte meg magának.
Jövőkutatók
Zsig Zoltán
Május 31. és június 2. között katonai repülési konferenciát rendeztek a Linköping melletti Malmen légibázison. A jövő kihívásaira a jelen elemzésével keresték a választ. A SAAB cég jóvoltából az ARANYAS cikkírója is részt vehetett az érdekes eseményen. Tovább »
Állandó készültségben
Johan Franken és Frank van der Avoort
Kevés érdekesebb légierő van a Közel-Keleten, amely ilyen mennyiségű, minőségű és típusválasztékú harci repülőgéppel rendelkezik. A kis ország döntő többségében importból fedezi szükségleteit, de a fejlett ipar saját hatáskörben kivitelezett továbbfejlesztésekkel folyamatosan javítja a képességeket.
Nyaktörő iramban
Horváth Zoltán
Az 1950-es évek beköszöntére az egész világon nyilvánvalóvá vált, hogy a harci gépek fejlesztésében követendő út a szárny hátranyilazása, ez nagy sebességnél is stabil repülést biztosít. Erre a kihívásra Franciaországban Marcel Dassault azzal válaszolt, hogy egyik M.D.450-es Ouragan típusú gépének egyenes szárnyát ilyennel helyettesítette. Ezzel született meg a Mystère gépcsalád első tagja, melynek későbbi változatai külföldön is sikert arattak.
Az esélytelenek bátorsága
Sebes Ervin
Richard Schultze a 90-es években egy német ismerősöm révén (aki részt vett a budapesti harcokban, és jelenleg is a Német Bajtársi Szövetségben a hadisír-gondozási csoport aktivistája) az általam írt és az ő újságjaikban megjelent cikkeim alapján talált rám.
Határvillongás
Polgár Tamás
Furcsa helyzet keletkezhet abból, ha két olyan ország akaszkodik össze egy konfliktusban, amelynek tulajdonképpen nincs is hadserege, ráadásul határvidékük teljességgel járhatatlan, így meg sem tudják rendesen támadni egymást. Kolumbia és Peru azonban felülemelkedett ezeken az bosszantó akadályokon. Az eredmény: fél évig tartó határvillongások 1932. szeptember 1-jétől 1933. május 24-ig, benne Dél-Amerika történetének első légi ütközete.
Átesési sebesség
Kositzky Attila
1989. január 1-jén leselejtezték a MiG-21-es PF repülőgépet. Március 6-án Kecskemétre repülték a gépeket, négy külföldre került, múzeumi tárgyként. Tovább »
Születésnapi parti
Zsig Zoltán
A konferenciával egy időben egy kiállítást is megszerveztek, és a malmeni bázison egy zárt, majd egy nyílt repülőbemutatóra került sor. A statikus részeken a kiállításhoz hasonlóan több újdonságot láthattunk, de néhány régebbi kuriózum is meglepetést okozott. Természetesen ezek többsége a svéd innováció terméke volt. A SAAB Technologies egyébként az idén ünnepli fennállásának 75. évfordulóját. Tovább »
Sztálin amerikai foglyai
Horváth Zoltán
65 évvel ezelőtt, 1947. augusztus 3-án a Moszkva melletti Tusinóban rendezett légi parádén három ezüstösen csillogó nehézbombázóra figyelt fel a közönség. Mivel a négymotorosok épp úgy néztek ki, mint a Boeing B-29-es Superfortressek, a nyugati katonai attasék ismerni vélték eredetüket. A II. világháború alatt tudniillik pont ennyi hajtott végre kényszerleszállást Szibériában, és a szovjetek egyiket sem adták vissza. "Vajon Sztálin olyan amerikai gépekkel akarja lenyűgözni a világot, amikre egyszerűen vörös csillagokat mázoltatott?" - merült fel a kérdés sokukban. A válaszként rövidesen megjelent egy negyedik, utasszállításra alkalmas példány. Eszerint többről volt szó, mint a felségjelzések átfestéséről.
A hadtörténelem aranyásói
Magó Károly
Eddig csak közvetett bizonyítékok voltak arra, hogy a Repülő Kísérleti Intézet (RKI) részt vett a roncsok kiértékelésében, és a magyar katonai repülőtereken is gyűjtöttek össze repülőgéproncsokat. Az előző rész lezárása után más témájú kutatás miatt jártam a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum könyvtárában, ahol találtam egy olyan szabályzatot, melyben benne vannak az eddig hiányzó részletek.
Egy vadászpilóta halála
Szepesi József
Hetven évvel ezelőtt, 1942. augusztus 20-án reggel pár perccel 5 óra után az oroszországi Ilovszkoje füves repülőterén egy Héja vadászrepülőgép a földbe csapódott, és felrobbant, vezetője életét vesztette. A hír csupán egy sor lehetne a hadműveleti naplóban, de a pilóta személye miatt hét évtized után is sokan vitatják a tragikus eseményt. A repülőgépet v. Horthy István tartalékos főhadnagy, kormányzóhelyettes vezette.